Denis Hoogeveen

Denis Hoogeveen is al jarenlang een liefhebber van cabaret. Met een vaste club van vrienden en familie bezoekt hij ieder jaar verschillende cabaretvoorstellingen van bekende en onbekende cabaretiers. De verfrissende blik en het relativerende karakter van cabaret maken dit tot Denis zijn favoriete genre. Als Cultuurreporter van Flint sturen wij deze actieve theaterliefhebber er op uit om theatervoorstellingen, die nog in Flint moeten komen, te bezoeken elders in het land. Zijn verhalen, belevenissen en absolute aanraders lees je hier.

Katinka Polderman

"Polderman draagt een steentje bij"

Katinka Polderman

"Polderman draagt een steentje bij"

Is de titel van het nieuwe theaterprogramma van Katinka Polderman. Al 15 jaar draagt Katinka Polderman haar unieke steentje bij aan het cabaret. Ik keek dan ook met belangstelling uit naar haar 6e voorstelling, na mijn zeer positieve ervaringen met haar vorige programma: “Katinka tiert welig”

Ook deze voorstelling is weer een mengelmoes van amusante en ontroerende liedjes. Maar ook haar gortdroge humor en verrassende observaties van de werkelijkheid ontbreken uiteraard niet. De voorstelling trappen we af met een nummer van The Animals en Katinka die op het podium zit in een grote fauteuil met reusachtige sloffen in de vorm van konijnen. Dit is direct de brug naar het onderwerp van haar voorstelling waarin ze de moeizame relatie tussen de mens en omringende flora en fauna aanhaalt.
Katinka weet ons met haar droge stijl vol slimme woordspelingen en rake liedjes en voor de hand liggende eenvoudige observaties een duidelijke boodschap mee te geven omtrent hoe wij als mensen langzaam maar zeker de aarde naar de verdoemenis helpen. De wereld gaat ten onder, en ze doet wat ze kan, vanaf haar luie stoel. Haar decor is een zolderkamertje, met een dakraam en blauwe lucht en al haar instrumenten om haar heen. Ze kan overal precies bij.

We moeten opkomen voor dierenrechten, maar niet voor de kinderen die haar kleren maken in Bangladesh. Katinka komt later het liefst terug als VVD’er, dan heeft ze in elk geval niet zo veel last van haar geweten. Deze toch wel enigszins zware boodschap weet ze vervolgens goed te relativeren door luchtige woordspelingen zoals ‘als het leven te zwaar is, moet je er meer uit halen’.
Kortom een voorstelling die zeker weer de moeite van het bezoeken waard is en waar je met een rugzak vol nieuwe ludieke inzichten vandaan komt.

Kaarten voor Katinka Polderman bestel je hier.

Emilio Guzman

Kom Dan

Emilio Guzman

Kom Dan

Een uitdagende titel voor het nieuwe theaterprogramma van Emilio Guzman. Ja inderdaad het broertje van… Cabaretier worden was zijn jongensdroom. Thuis luisterde hij naar de elpees van Wim Kan, Toon Hermans en Van Kooten & De Bie. Zijn moeder moest altijd de radioversie van Spijkers met koppen opnemen. Samen met zijn broer Javier luisterde hij er dan ademloos naar. Als 22-jarige speelde hij bij de Comedy Train in het Amsterdamse stand-upcomedytheater Toomler.

Het is inmiddels alweer het vierde theaterprogramma van de voormalig winnaar van de Neerlands Hoop. Zoals hij het op zijn website schrijft doet hij het dit programma helemaal anders. Het begint al met de theaterposter waarop hij zich ontdoet van zijn T-shirt. We zien vervolgens tatoeages op zijn borst en buik van Trump, Poetin, Erdogan en Wilders.

Deze afbeeldingen zijn een symbool van de boosheid die er bij Emilio leeft omtrent politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Na drie voorstellingen te hebben gespeeld waarin uiteindelijk de ‘blanke boze mannen’ hebben gewonnen is Emilio nu zelf de ‘blanke boze man’ geworden. We stevenen met elkaar af op een Apocalyps die onvermijdelijk is. Tegelijkertijd zijn de ontwikkelingen die leiden tot deze Apocalyps eigenlijk zo absurd dat we er maar beter om kunnen lachen. Oftewel wat Emilio betreft gaan we lachend ten onder.

Als je openstaat voor een enigszins absurdistische kijk op de werkelijkheid, van een Don Quichot die strijdt tegen de windmolens, is deze voorstelling zeker een aanrader.

Benjamin van der Velden

Ik BEN er geweest

Benjamin van der Velden

Ik BEN er geweest

Op 29 januari was het dan eindelijk zover en stapte ik voor het eerst als cultuurreporter voor Flint in mijn auto op weg naar het grote onbekende.

In het Stadstheater in Zoetermeer lagen twee kaartjes op mij te wachten voor de voorstelling ‘Ik Ben’ van Benjamin van der Velden. Wie? Hoor ik je zeggen.

Je zou hem kunnen kennen van zijn deelname aan de Slimste Mens in 2017. Benjamin van der Velden (26 jaar) studeerde af aan het conservatorium in Haarlem en besloot zich in te schrijven voor het Griffioen/Zuidplein Cabaretfestival 2016. Hier won hij vervolgens de juryprijs. De jury omschreef hem als “een slimme jongeman, een denker, een voeler, kritisch, poëtisch en komisch” Ik kan u vertellen dat na het bezoeken van de voorstelling ik deze omschrijving alleen maar kan bevestigen. Tevens is Benjamin de allereerste 'TVB new artist'. Hiermee krijgt hij de kans om in het seizoen 2017/2018 in ruim vijftig theaters zijn eerste avondvullende kleinkunst/cabaretprogramma 'Ik Ben' te laten zien.

De voorstelling is een mix van muziek, humor en emotie. De liedjes die hij zingt zijn van een hoog niveau en spelen met taal. Het is een voorstelling waarin we als kijker geconfronteerd worden met wie we zijn, wat we doen en wat onze rol is in de maatschappij. Maar misschien nog wel het belangrijkste waarin we de boodschap meekrijgen dat we er maar iets moois van moeten maken.

Het is duidelijk merkbaar dat Benjamin een zeer muzikaal iemand is. Als een echte virtuoos bespeelt hij de piano. De teksten van zijn liedjes zijn humoristisch maar zeker ook serieus te noemen en zetten je als bezoeker zeker aan het denken. Dat dergelijke liedjes niet zo aanslaan in de singer-songwriter competitie waarin Benjamin aan mee heeft gedaan is wat mij betreft wel begrijpelijk. Ik ben dan ook van mening dat hij er zeker goed aan gedaan heeft nu de kant van het cabaret te kiezen.

Als je een fan bent van jong en opkomend talent binnen de cabaretwereld (lees een Kasper van der Laan, Merlijn Scholten, Sander van Opzeeland, etc.) en kwalitatief hoogwaardige cabareteske liedjes kan waarderen dan zou ik deze voorstelling zeker gaan bezoeken.

Theaterhart Amersfoort

Blijf op de hoogte