28 nov, 2018

Veldhuis & Kemper terug met 'Geloof ons nou maar'

Veldhuis en Kemper zijn terug. De twee succesvolle cabaretiers namen na bijna twintig jaar samen op het podium een jaar pauze om los van elkaar te ontdekken wat ze nou écht wilden in het leven. Daarna kwamen de mannen weer bij elkaar en maakten met ‘Geloof ons nou maar’ hun meest persoonlijke voorstelling tot nu toe. Op vrijdag 14 en zaterdag 15 december te zien in Flint.

De toon van de negende voorstelling is vanaf de eerste minuut anders dan die van de voorgangers. Binnen een minuut zijn de twee populaire cabaretiers het niet met elkaar eens: Remco Veldhuis erkent best te hebben genoten van een jaar pauze, Richard Kemper heeft zich vooral verveeld en op de bank gezeten. “Je merkt in de zaal dat mensen zelfs een beetje schrikken”, vertelt Veldhuis lachend. “Normaal waren wij het op het podium altijd met elkaar eens: we worden ouder, hoe doe je dat? De vrouwen nemen de wereld over, hoe gaan we daarmee om? Maar ook in het echte leven verschilden we voor het eerst in lange tijd echt van mening.”
Na zo’n achttien samen op het podium te hebben gestaan, besloten de mannen een pauze te nemen. Het idee kwam van Veldhuis. “Als je kinderen hebt en een hypotheek is het veel moeilijker om een break te nemen in je relatie”, legt hij uit. “Maar wij konden het ons veroorloven om het experiment aan te gaan. We hadden ook direct weer een nieuw programma kunnen maken, zoals we dat al zo vaak hadden gedaan. Maar was dat écht wat we wilden? Ik wilde een oprecht antwoord op die vraag zoeken.”

Samen ontploft
Kemper moest even wennen aan het idee. “Al versmelt je wel als je jarenlang alles samen doet”, geeft hij nu toe. Het succes overviel het tweetal, dat elkaar in 1997 leerde kennen via een wederzijdse vriend. Nadat zij indruk maakten op Cameretten én na de megahit Ik wou dat ik jou was zaten de zalen vol en stopten zij met hun andere werk (Kemper werkte voor een reclamebureau, Veldhuis was tv-programmaontwikkelaar).
“We zijn samen ontploft”, analyseert die laatste nu. “We zijn voor het publieke oog van amateurs naar uitverkochte grote zalen gegaan. Ik gun iedereen zo'n carrière. Maar een nadeel is wel dat je op een gegeven moment geen idee meer hebt wat je alleen kan. Ik wist niet meer wat er van mijzelf zou overblijven als je de andere helft van het duo weg zou halen.” Veldhuis maakte tijdens hun sabbatical een solovoorstelling en speelde mee in The Passion; Kemper speelde in een zelf geproduceerd toneelstuk en schreef de filmkomedie Huisvrouwen bestaan niet.

Voorbestemd
“Ik vond het doodeng”, erkent Kemper nu. “Maar uiteindelijk zag ik wel in wat de waarde van een korte break was. Misschien dat we zouden ontdekken dat we niet meer samen verder wilden. Maar als de angst voor die uitkomst de enige reden is om niet kort uit elkaar te gaan, dan was het blijkbaar voorbestemd dat we zouden stoppen als duo.” Dat was niet het geval, al kostte het wel moeite om samen de juiste nieuwe richting te vinden. “Als je op tournee bent, werk je onderweg al aan nieuw materiaal en kan je doorlopend overleggen. Nu zagen we elkaar weer en bevonden ons allebei in een hele andere denkwereld: wil jij het dáár over hebben?! We hebben veel van ons eigen materiaal weggegooid en zijn samen op zoek gegaan naar het verhaal dat we op dit moment gezamenlijk wilden vertellen.”

Nieuw evenwicht
In het verleden kwamen de meeste grappen wel voort uit hun eigen leven. “Maar we maakten het allemaal veel ridiculer”, legt Veldhuis uit. “We hebben nu gezocht naar een nieuwe vorm: dit is ons meest persoonlijke programma tot nu toe geworden.” Er valt nog heel veel te lachen, zoals het publiek gewend is. Maar het tweetal heeft veel 'gemakkelijke grappen' geschrapt. “Richard had een scène geschreven over de vaatwasser uitruimen, en vond dat ik zijn vrouw weer moest gaan spelen, zoals ik dat vroeger altijd deed. Maar daar had ik niet zo’n zin meer in. Toen hebben we dat als uitgangspunt genomen voor een paar frisse scènes. Dat werkt.”
“Het is een risico”, erkent Kemper. “Het is lastig om de balans te vinden. Als je niet verandert, zegt het publiek na een tijdje: 'ze doen alleen maar hetzelfde'. Als je teveel veranderd, zegt het publiek: 'het zijn onze jongens niet meer'. We zijn wat rauwer geworden, we durven nu ook ongemakkelijke stiltes te laten vallen. Ik heb wel het gevoel dat we een spannend, verrassend nieuw evenwicht hebben gevonden waar de meeste fans heel blij van worden én nieuwe bezoekers zal verrassen.”

 

Kaarten bestel je hier via de website.

Theaterhart Amersfoort

Blijf op de hoogte