Judas 1 (c) Bob Bronshoff.JPG
Judas 2 (c) Bob Bronshoff.JPG
Judas 4 (c) Bob Bronshoff.JPG
Judas 5 (c) Bob Bronshoff.JPG
Renee Fokker, Eva van der Wijdeven e.a. - Judas (Mark Engelen) 2.jpg
Renee Fokker, Eva van der Wijdeven e.a. - Judas (Mark Engelen & Gijs Kuijper).jpg
Judas 3 (c) Bob Bronshoff.JPG

Judas

naar de bestseller van Astrid Holleeder

Bijna niemand wist dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde. Vrouwen, kinderen, aangetrouwde familie, zelfs zijn moeder Stien ontkwamen niet aan zijn despotische gedrag. In 2013 leggen zijn zussen Astrid en Sonja Holleeder met gevaar voor eigen leven belastende verklaringen af tegen de gevaarlijkste crimineel van ons land. Door het vertrouwen van haar broer te winnen, kon Astrid twee jaar lang hun gesprekken in het geheim opnemen. Met maar één doel: hem levenslang geven. In 2016 verscheen het boek ‘Judas’, een verbijsterende familiekroniek waarin Astrid een onthutsend portret schetst van het gezin waarin ze opgroeide en de dagelijkse angst waarmee ze moest leven. Het is een fascinerend relaas van een vrouw die uiteindelijk haar angst trotseert en haar broer verraadt.

In deze gelijknamige psychologische theaterthriller wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van vier vrouwen: Willems moeder, zijn twee zussen, en een nichtje. Op indringende wijze wordt duidelijk hoe zij gebukt gaan onder zijn agressie en wordt Astrids beklemmende angst voelbaar.

www.judasintheater.nl

De Holleeders dichtbij
Judas is een avondvullende belevenis waarin we de Holleeders van dichtbij volgen. Voorafgaand aan de voorstelling krijgt u unieke informatie over de Holleeders. Want hoe is het boek Judas ontstaan? En welke gevolgen heeft de verschijning van het boek voor Astrid? Tevens zullen we uw geheugen opfrissen. We staan stil bij hoe het allemaal ook alweer zat. Waarvoor is Willem Holleeder veroordeeld en wie was nou precies Willem Endstra? Om 19.30 uur begint het voorgesprek in de foyer. 

 

Toneel
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

Spanning tot aan de achterste rij

Judas is een geweldige, beklemmende voorstelling met een vierkoppige topcast

Spanning tot aan de achterste rij

Judas is een geweldige, beklemmende voorstelling met een vierkoppige topcast

Meer dan een half miljoen verkochte exemplaren van Judas, de Holleeder familiekroniek van Astrid Holleeder, vertalingen in het Duits, Zweeds, Deens en Engels, en er wordt gewerkt aan een Amerikaanse (Steven Spielberg) én een RTL tv-serie. Kortom, Astrid Holleeder beleeft eindelijk eens wat plezier aan haar criminele broer Willem. En je hoeft geen professionele waarzegger te zijn om te voorspellen dat er ook nog weleens een graphic novel en een musical over de Holleedertjes zullen komen. Maar eerst kunnen we al naar het theater voor de toneelversie van Judas.

Het boek van Astrid Holleeder bevat tientallen smeuïge en soms hartverscheurende details over de gestoorde Holleeder-familie uit de Amsterdamse Jordaan. De ellende begint bij pa Holleeder, een dronkenlap (als werknemer bij Heineken kon hij de hele dag goedkoop aan bier komen) die zijn gezin terroriseerde en geen enkele reden nodig had om vrouw en kinderen in elkaar te meppen. Dat psychopathische gedrag werd door de oudste zoon Wim feilloos gekopieerd, nadat hij zich als tiener had onttrokken aan het gezag van zijn vader. Zijn misdadigersnaam zal altijd verbonden blijven met de ontvoering van biermagnaat Freddy Heineken en het deel van het losgeld dat nooit boven water is gekomen.

De inhoud van het boek van Astrid is inderdaad gefundenes Fressen voor filmmakers, maar voor de lezer is het een behoorlijke klus om de 570 pagina’s door te komen. De jongste zus van Willem, die zich uit haar bedompte milieu heeft geknokt en advocaat is geworden, heeft niet echt een gouden pen. Als alle herhalingen en overbodigheden worden geschrapt, dan is het boek opeens 200 pagina’s dunner.

Zo bekeken is een theatervoorstelling van een paar uur een uitkomst, zeker als die voorstelling op een hele indringende manier de kern van het boek weet te raken. En dat hebben scriptschrijver Sofie Kassies en regisseur Johan Doesburg voor elkaar weten te krijgen. Die kern is: Als Willem in 2012 zijn straf voor afpersing heeft uitgezeten en weer zijn plek in het circuit wil heroveren, zet hij alle middelen in, waarbij hij zijn zussen en moeder meedogenloos het mes op de keel zet.

Kassies is – in overleg met Astrid Holleeder – vrij met het boek omgegaan. Op een groot geprojecteerde foto van Willem aan het slot na, zien we de werkelijke hoofdpersoon niet op het toneel. Zijn naam wordt niet eens genoemd. We zien alleen de moeder, die heen en weer wordt geslingerd tussen haar natuurlijke moedergevoelens en de weerzin tegen de zoon die ze gebaard heeft, de zussen Sonja en Astrid en haar dochter Sam. Die zwangere toneeldochter van Astrid lijkt niet op de werkelijke dochter, maar past zo beter in het rijtje van sterke vrouwen. Door volledig te focussen op deze vier vrouwen (en het baby’tje – een meisje – dat Sam aan het slot met de drie andere vrouwen ‘deelt’), krijgt het stuk een uitgesproken feministisch karakter en dat komt weldadig over tegen dat krankzinnige, gewelddadige machogedrag van Willem.

De premièregasten in het extra beveiligde Amsterdamse theater De Meervaart kregen na afloop allemaal een gesigneerd exemplaar van Dagboek van een getuige, het vervolg op de bestseller Judas van Astrid Holleeder. De publiciteitsmachine van ‘de andere Holleeder’ draait op volle toeren, en dat zou in de rechtszaal nog weleens een probleem kunnen opleveren. Want Willem Holleeder is op dit moment alleen nog maar verdachte in een liquidatieproces. De dreigende blik in de ogen op de foto aan het slot van de voorstelling is niet minder dan een schuldigverklaring, en dat is niet helemaal de juiste volgorde in de rechtsgang.

Los van dat ietwat onbesuisde slot is Judas een geweldige, beklemmende voorstelling met een vierkoppige topcast. Ook zonder het decor dat uit louter doodskisten bestaat wordt de strot regelmatig dichtgeknepen. Met name Trudy de Jong als moeder van de harteloze crimineel weet de zaal tot aan de achterste rij met haar verdriet en wanhoop te vullen. Maar ook de drie anderen spelen hun rol helder uit: Margo Dames als zus Sonja is een niet al te snuggere Jordanese schoonheid, zonder er een karikatuur van te maken, Eva van de Wijdeven overtuigt als de gefrustreerde dochter, die haar moeder kwijt raakt omdat die constant in de pas van haar broer moet lopen, en Renée Fokker geeft een perfect beeld van een verscheurde vrouw, die zoveel ballen tegelijk in de lucht moet houden: geen wantrouwen wekken bij Willem, die haar vertrouwt, haar baan als advocaat volhouden, de familie niet uit elkaar laten vallen en voorzichtig heen en weer dansen met het Openbaar Ministerie om haar broer levenslang achter de tralies te krijgen. Die broer heeft vanuit de gevangenis al een prijs op het hoofd van zijn Judas-zussen gezet.

We vergeten even de slotfoto, en dan blijft over een psychologische familiethriller waarvan ook bezoekers in het buitenland kunnen sidderen.

Vier vrouwen in het leven van Willem Holleeder, aarzelend tussen verraad en trouw

Wees getuige van een onalledaagse emancipatiestrijd in een levensgevaarlijk milieu

Vier vrouwen in het leven van Willem Holleeder, aarzelend tussen verraad en trouw

Wees getuige van een onalledaagse emancipatiestrijd in een levensgevaarlijk milieu

Judas is de zwaarstbeveiligde theatervoorstelling in jaren. Hoofdrolspeelster Renée Fokker had nog net geen kogelvrijvest aan, onder haar zwarte topje en blazer. Maar overigens kan de première van Judas, naar de bestseller van Astrid Holleeder, de boeken ingaan als zwaarstbeveiligde theatervoorstelling in jaren. Van parkeergarage tot zaalingang wemelde het donderdagavond in De Meervaart van beveiligers en politieagenten. Niemand ontkwam aan strenge tassencontrole. Ook BN'ers moesten hun ID-bewijs gereed houden.

Theaterproducent Jelle Kuiper en twee impresariaten durfden het aan: een podiumversie van het biologerende levensverhaal van de jongste zus van Nederlands bekendste crimineel, terwijl het Holleeder-proces nog in volle gang is. De echte zussen van Willem Holleeder leven in onderduik omdat ze door hun getuigenissen op een liquidatielijst zijn beland. Ze ontbraken logischerwijs bij de première.

Onalledaagse emancipatiestrijd
Die dreigende sfeer kleurt de terughoudend geënsceneerde voorstelling. Judas draait om een dilemma: riskeer je je leven door je broer te verraden, of laat je je levenslang gijzelen door trouw aan zijn grillig en gewelddadig leven? In de toneelbewerking van Sophie Kassies aarzelen vier vrouwen tussen het ene juk (intimidatie) en het andere (dreigende liquidatie). Mannelijke personages ontbreken, we zijn getuige van een onalledaagse emancipatiestrijd in een levensgevaarlijk milieu. Astrid (Renée Fokker) gaat als ervaren advocate voorop in de moedige strijd, gevolgd door haar minder begaafde zus Sonja (Margo Dames). Moeder Stien (Trudy de Jong) houdt het langst vast aan haar loyaliteit. En Astrids (gefingeerde) dochter Sam (Eva van de Wijdeven) probeert de gemiste aandacht van haar moeder terug te vorderen.

Het ontroerendst zijn de pijnlijke confrontaties tussen moeders en dochters. Die werken op toneel beter dan de monologen waarin veel moet worden verteld. Wanneer Astrid memoreert hoe ze vreesde oog in oog te staan met een huurmoordenaar, verliest die mededeling de beklemming die de passage in het boek wel heeft. Ook ontbeert haar karakter nog wat Holleeder-venijn; Astrid zegt niet voor niets het meest op Willem te lijken. Desondanks  maken de vier actrices er binnen deze beperking een sprankelende voorstelling van. De Jong (in de try-outfase geveld door een nierbekkenontsteking) is even grappig als kordaat. Bij Van de Wijdeven voel je een peilloos verdriet. De alerte Dames is nerveus met pillen in de weer. En Fokker maakt Astrid zo normaal mogelijk in een abnormale situatie. En dat in een decor dat bestaat uit een gestaag groeiende verzameling grafkisten. Tikje overdreven. Al realiseer je je dat het bestaan van deze vrouwen gestoffeerd is met de dood, van henzelf inbegrepen.

Extra informatie

Script

Sophie Kassies, naar het boek 'Judas' van Astrid Holleeder

Regie

Johan Doesburg

Spel

Renée Fokker, Margo Dames, Trudy de Jong en Eva van de Wijdeven

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Blijf op de hoogte