Sophie van Winden, Kirsten Mulder e.a. - Kom hier dat ik u kus (Piek & Studio Bunder) 1.jpg
Kom hier dat ik u kus_Hummelinck Stuurman Theaterproducties_ foto Ben van Duin (1).jpg
Kom hier dat ik u kus_Hummelinck Stuurman Theaterproducties_ foto Ben van Duin (2).jpg
Kom hier dat ik u kus_Hummelinck Stuurman Theaterproducties_ foto Ben van Duin (3).jpg
Kom hier dat ik u kus_Hummelinck Stuurman Theaterproducties_ foto Ben van Duin (4).jpg
Kom hier dat ik u kus_Hummelinck Stuurman Theaterproducties_ foto Ben van Duin (5).jpg

Kom hier dat ik u kus

Sophie van Winden, Kirsten Mulder, Dragan Bakema e.a.

‘Kom hier dat ik u kus’, de tweede roman van Griet Op de Beeck, werd binnen een week na verschijning een bestseller en door het De Wereld Draait Door-panel uitgeroepen tot Boek van de Maand. Inmiddels zijn er ruim 360.000 exemplaren verkocht en ontving Op de Beeck vele prijzen voor haar wondermooie en aangrijpende roman. Na het succes van de toneelbewerking van haar debuutroman ‘Vele hemels boven de zevende’ is nu Op de Beecks confronterende verhaal over Mona en de verhoudingen in haar familie voor het theater bewerkt. ‘Kom hier dat ik u kus’ wordt een toneelvoorstelling vol humor, scherpte en ontroering. Mirjam Koen regisseert een topcast met onder anderen Sophie van Winden, Kirsten Mulder, Dragan Bakema en Oda Spelbos in dit aangrijpende verhaal over ouders en kinderen, de zoektocht naar identiteit, het lef om eigen keuzes te durven maken en de grillen van de liefde.

www.toptheater.nl

Toneel
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

De twee Mona's van ‘Kom hier dat ik u kus’ zijn mooi én triest

Personages in 'Kom hier dat ik u kus' gaan prachtig met elkaar in gesprek.

De twee Mona's van ‘Kom hier dat ik u kus’ zijn mooi én triest

Personages in 'Kom hier dat ik u kus' gaan prachtig met elkaar in gesprek.

Twee Mona’s treden op in de toneelbewerking van de roman Kom hier dat ik u kus (2014) van de Vlaamse schrijfster Griet Op de Beeck. In het boek is hoofdpersoon Mona voortdurend met zichzelf in gesprek: als de ene Mona buigzaam en meelevend is, dan roept de andere Mona haar tot de orde. Het gezin knalt uit elkaar van spanningen. Deze ingreep lijkt op de roemruchte toneelversie van Kees de Jongen uit de jaren zeventig met twee Kezen: dromer én realist. Ook nu werkt het. Kirsten Mulder en Sophie van Winden vormen het tweetal om wie de voorstelling cirkelt. Daarbij lijkt de Mona van Van Winden de onstuimige, terwijl Mulder de bedachtzame vrouw speelt, nadenkend, radeloos – en dat speelt ze prachtig.

We volgen, zoals in het boek, Mona door de jaren heen, als tien-, twintig- en dertigjarige. In de regie van Mirjam Koen neemt de voorstelling grillige wendingen, met sprongen in tijd en speelstijl. Het decor van Tom Schenk toont een volgestouwde woonkamer die danig in verval is. De Mona van Kirsten Mulder wil telkens liefde en begrip geven aan iedereen in haar omgeving, van vader tot stiefmoeder Marie, maar daarbij vlakt ze zichzelf uit.

Dat is het mooie en ook trieste gegeven van deze voorstelling. Oda Spelbos als Marie vormt, ongewild, de katalysator van het drama. Zij komt in plaats van de moeder die omkwam bij een ongeluk. Als Marie zwanger wordt, zijn de tienjarige Mona’s bang dat zij geen aandacht meer krijgen. Ze richten hun boosheid op Marie, ongeleid en soms irrationeel, tot op latere leeftijd. De voorstelling is lang niet altijd even stijlvast en soms op chaotische wijze uitbundig, maar het lot van de beschadigde Mona blijft je bij.

Geschreven door: Kester Freriks

SLIMME REGIEVONDSTEN BIJ BESTSELLER OP TONEEL

Overtuigt moeiteloos!

SLIMME REGIEVONDSTEN BIJ BESTSELLER OP TONEEL

Overtuigt moeiteloos!

Drie jaar geleden bewerkte Griet op de Beeck zelf het eerste deel van haar bestseller Kom hier dat ik u kus tot een indringende theatermonoloog voor NTjong. Janine Brogt bewerkte nauwgezet de hele roman tot een nieuwe ruim twee uur durende voorstelling. Wat beide met elkaar gemeen hebben, is niet louter het basismateriaal, maar vooral de opmerkelijke keuzes die regisseurs Alexandra Broeder en Mirjam Koen maakten. De een door de negenjarige Mona door een kind te laten spelen, de ander door Mona simultaan door twee actrices te laten spelen. 

Beide keuzes komen voort uit de roman zelf, waarin Mona geportretteerd wordt als kind, jong volwassene en dertigjarige. Haar beschadigde moeder sluit haar samen met haar broertje op in de kelder, waarbij de altijd werkende vader vooral wegkijkt. Als kind probeert zij haar straffen te rationaliseren, het zal wel aan haar liggen, ze moet liever voor vader en moeder zijn. Dat wordt nog erger als moeder in een auto-ongeluk overlijdt en haar vader snel een nieuwe vrouw zoekt om voor zijn kinderen te zorgen.

Mona accepteert de nieuwe mama Marie (heerlijk dramatisch gespeeld door Oda Spelbos), die haar vader tot grote woede van oma al snel heeft gevonden. Zelfs als uitgerekend op haar verjaardag Marie de familie vertelt zwanger te zijn, schikt Mona zich en is ze al snel meer moeder dan grote zus, wat weer tot woede van Marie leidt. Vader blijft vooral druk met zijn tandartspraktijk en, zo blijkt later, een affaire.

De keuze van Broeder om in haar Mona Mona daadwerkelijk door een kind te laten spelen, maakte die voorstelling soms pijnlijk om naar te kijken. De conflicterende emoties in haar hoofd maakte Broeder inzichtelijk door die tegenstem in een schriftje op te laten schrijven. Gekunsteld, maar zeer effectief.

Twee volwassen vrouwen een negenjarige laten spelen, is even gekunsteld, maar in de regie van Mirjam Koen eveneens zeer effectief. Op deze manier kan de innerlijke strijd in het hoofd van Mona zichtbaar en invoelbaar gemaakt worden. Door de hele voorstelling plaats te laten vinden in een rommelige repetitieruimte waar de volwassen Mona als dramaturg werkt, krijgt die gekunstelde vorm meteen een plaats.

Grote sprongen in de tijd kunnen daarbij aangekondigd worden door een regie-assistente en de minieme kostuumveranderingen – het haar net even anders, een andere jurk – vinden op het toneel plaats. Scènes wisselen elkaar als vanzelf ook in een aangenaam tempo af.

Mooi is daarbij hoe de twee Mona’s als negenjarige nog duidelijk direct van elkaar te onderscheiden zijn als de emotionele (Sophie van Winden) en de rationele (Kirsten Mulder), maar die tegenpolen meer en meer van rol wisselen en in de slotscène uiteindelijk samenkomen. Reinout Bussemaker speelt zowel vader Vincent als de afwezige oudere geliefde Louis. Dragan Bakema speelt zowel het zeurderige en egocentrische broertje als zeer overtuigend de overtreffende trap daarvan regisseur Marcus. 

De voorstelling heeft net als de roman iets schematisch, maar door het sterke spel van Van Winden en Mulder overtuigt Kom hier dat ik u kus moeiteloos.

Geschreven door: Henri Drost

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Blijf op de hoogte