Martijn Kardol - Bang (Marcel van den Broek) 1.jpg

Martijn Kardol

Bang

Martijn Kardol won in één theaterseizoen alle prijzen op het Leids Cabaret Festival en het Groninger Studenten Cabaret Festival. Een unicum. Met zijn debuut ‘Bang’ lost hij de verwachtingen moeiteloos in. Onder meer Theaterkrant gaf vier sterren: “Een opvallend evenwichtig programma. Met veel zelfspot, hilarische observaties en een superieure verteltechniek.” Kardol zit in deze show vol van angst voor terrorisme en vraagt zich met veel zelfspot af hoe hij daarmee om moet gaan. “Kardol slaagt erin om actuele thematiek om te zetten in geestig cabaret, en daarbij zingt hij ook nog eens drie mooie liedjes” (de Volkskrant ****).

Cabaret
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

Als stand-upcomedian is Martijn Koning de top

”Koning van de dieren is absoluut topentertainment (…) Niet te dik, niet te zwaar, maar precies voldoende om alle fijne grappen tot één geheel te smeden.”

Als stand-upcomedian is Martijn Koning de top

”Koning van de dieren is absoluut topentertainment (…) Niet te dik, niet te zwaar, maar precies voldoende om alle fijne grappen tot één geheel te smeden.”

Martijn Koning (40) bewijst zich als pretentieloze stand-upcomedian. Zijn nieuwe show zit vol rake grappen en heeft een hoog tempo, maar Koning is ook een scherp observator.

Martijn Koning staat bekend als opgewekte stand-upcomedian die in hoog tempo, struikelend over zijn woorden, lekker van de hak op de tak springt. In Koning van de dieren behoudt Koning zijn losse vertelstijl en hoge grapdichtheid, maar kiest hij voor het eerst een centraal thema: de relatie tussen mens en dier.

Daar valt natuurlijk heel wat over te zeggen, maar Koning is geen cabaretier met een boodschap. Hij maakt een pretentieloos soort cabaret en toont zich vooral een beeldend verteller en een scherp observator van alledaagse ergernissen. Zo houdt hij een zeer geestig betoog over het verschil tussen honden en katten en vertelt hij een grappig verhaal over zijn kat die besmet raakte met aids.

Improvisator
Op de spaarzame momenten dat Koning probeert om maatschappelijk commentaar te leveren, voel je meteen dat dat niet zijn stijl is. Zijn korte opmerking over de Nashville-verklaring mist scherpte.

In het tweede deel bouwt Koning meer rust in. Hier vertelt hij een subtiel opgebouwd verhaal over de wereld van de hengelsport, waarin hij zich vooral een buitenstaander voelt. Als hij in een bijzin opmerkt dat hij van zijn psycholoog moest gaan vissen maar dat eigenlijk zielig vindt, geeft dat zijn verhaal meteen een tragische ondertoon. Zijn beeldende beschrijving van hoe hij per ongeluk een snoek vermoordt, is magnifiek omdat hij hierin zijn angst, vervreemding en empathie op komische wijze invoelbaar maakt.

Koning is een goede improvisator, die ad rem reageert op laatkomers en gesprekjes met de zaal voert die verder gaan dan het plichtmatig informeren naar beroep en woonplaats. Grappig is bijvoorbeeld zijn dialoogje met een vrouw die acht kippen heeft, maar weigert om hun namen te vertellen.

Miauwende Maurits
In tegenstelling tot de meeste stand-upcomedians, die hun avondvullende voorstelling een kop en een staart geven, houdt Koning vast aan de stand-upformule. Als hij na zo’n 80 minuten een lijstje voorleest met de meest toepasselijke dierennamen (‘Maurits voor een kat, want daar zit het woord ‘miauw’ in en het klinkt lekker deftig’), is de voorstelling daarna plotsklaps afgelopen.

Door met zo’n komisch onzinnummer te eindigen, onderstreept Koning dat hij geen klassiek cabaret wil maken. Hij kiest voor pure stand-upcomedy, en dat is een slimme keuze. Want binnen dat genre staat Koning aan de top.

Door Dick Zijp

Koning toont zijn verteltalent in een aantal langere dierenverhalen vol grappen, die in hoog tempo over elkaar heen buitelen

"Koning toont zijn grote verteltalent"

Koning toont zijn verteltalent in een aantal langere dierenverhalen vol grappen, die in hoog tempo over elkaar heen buitelen

"Koning toont zijn grote verteltalent"

In de regie van Raoul Heertje is dit een mooi opgebouwd programma met de nodige rust.
advertentie

Wie heeft er een hond? Wie een kat? Wie heeft er andere dieren? Ter introductie van zijn voorstelling over het dierenrijk houdt stand-upcomedian Martijn Koning een vragenrondje. Er is een vrouw met een chihuahua, een man met acht kippen in zijn achtertuin en een vrouw met een kat, ­genaamd Leopold. Tel daar de gevatte improvisaties van Koning bij op en de stemming zit er snel in.

Het is een slimme keuze van Martijn Koning (40) om een voorstelling over dieren te maken. Hij weet zijn losse grappen en dierenfeitjes daarbij te verbinden aan persoonlijke verhalen, over zijn jeugd in een gezin met drie ruziemakende broers, of over recente bezoeken aan een psycholoog. Martijn krijgt maar geen rust in zijn kop en maakt zich druk over zaken die er niet toe doen.

Koning toont zijn grote verteltalent in een aantal langere dierenverhalen vol grappen, die in hoog tempo over ­elkaar heen buitelen.

Er is een hilarisch verhaal over zijn kat Max, die er een schaduwleven op na blijkt te houden in het appartement van de oude buurvrouw. Ook doet ­Koning uitgebreid verslag van zijn ­pogingen om te gaan vissen. Nadat hij eerst een bezoek aan de hengelsportwinkel tot in de bizarste details tot ­leven heeft gewekt, wordt ook zijn ­poging om een snoek aan de haak te slaan zeer beeldend gereconstrueerd.

In de regie van Raoul Heertje is dit een mooi opgebouwd programma, waarin de hyperactieve spraakwaterval Koning zichzelf ook verplicht om af en toe een slokje water te drinken, of op een stoeltje te gaan zitten. Dat moet van zijn psycholoog, maar ook zijn act wordt er beter van.

Door: Joris Henquet

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Blijf op de hoogte