1819_GV_Paul_de_Munnik_scene_1_f_Bob_Bronshoff.JPG
1819_GV_Paul_de_Munnik_scene_2_f_Bob_Bronshoff.JPG
1819_GV_Paul_de_Munnik_scene_3_f_Bob_Bronshoff.JPG
1819_GV_Paul_de_Munnik_scene_4_f_Bob_Bronshoff.JPG
Paul de Munnik - Goed Jaar (Bob Bronshoff).jpg

Paul de Munnik

Goed Jaar

Deze voorstelling is verplaatst van de AFASzaal naar de Rabobank Theaterzaal. Er geldt deze avond vrije zit.

Na zijn geprezen solodebuut ‘Nieuw’ komt Paul de Munnik met opvolger ‘Goed Jaar’. Aan de hand van de nummers van zijn gelijknamige tweede soloalbum loopt hij verder op het pad dat hij is ingeslagen. Intiem, verhalend en vooral muzikaal theater. Hij loodst het publiek rustig en geestig langs de zaken die hem raken en die hem inspireren tot dat wat hij het liefste doet: het zingen van de mooiste theaternummers. “Hij kan muzikaal uit de voeten met een tango, een stomende blues, een vleugje rock-‘n-roll en hij is qua interpretatie een geweldige chansonnier met zijn warme stem”, schreef Trouw over ‘Nieuw’. Paul wordt begeleid door een van Nederlands beste gitaristen: Wouter Planteijdt.

www.pauldemunnik.nl

Cabaret
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

Paul de Munnik en Wouter Planteijdt, de perfecte muzikale match

Paul de Munnik en Wouter Planteijdt, de perfecte muzikale match

Het is zijn tweede theaterconcert als solist. Toch levert Paul de Munnik in Goed Jaar geen duplicaten af uit 2017.

Twee jaar geleden legde hij lijntjes naar grote namen, idolen die hij aantrof op wereldpodia. Ook nu komt hij met anekdotische verhalen, maar hij houdt ze bespiegelend dichtbij huis en Wouter Planteijdt laat hem lekker zijn gang gaan. Op twee gitaren en slagwerk ontstijgt Planteijdt het cliché ‘begeleider.’ In volstrekte harmonie vormen ze een perfecte match. Dit leidt naar een bevrijdende spanning, op grond van het motto dat je altijd opnieuw kunt beginnen. Een stap weg van het vertrouwde pad.

Sinatra
Zo is het. Aan een lied van Sinatra onttrekt De Munnik een pracht vertaling van A very good year. Voor hem voldoende om er voor de rest van de avond een authentiek persoonlijk document op te baseren. Als performer, chansonnier en tekstdichter positioneert hij zich hiermee bij de top van dit land. Het is een karakteristiek beeld: mijn schaduw is ouder dan ik me voel...

Doordachte arrangementen
Op zich is leeftijd een onderwerp om te vermijden. De Munnik voelt zich onrustbarend behaaglijk bij een potje lullen, maar hij ziet kans zichzelf tot de orde te roepen. En naarmate de avond vordert, bereis je met die twee mannen hun opwindende muzikale territorium waarvan zij de grenzen open laten. Doordachte arrangementen staan voor driftige ritmes die ze afwisselen met ingetogen, verstilde ballads en een blues op hun tijd.

Zelfportret
Heftig oplaaiend applaus pookt Paul de Munnik niet op. Het leidt immers af van de zaken die hij vocaal en verbaal van plan is te melden. Zoals het zelfportret van een schooljongen die niet de snelste of de slimste was, maar wel de meest stabiele. Daaruit groeide kennelijk de man die hij is. Dat krijg je te horen, onder meer in een treffend liedje over (de dood van) zijn moeder. Om te janken, maar zover gaan we niet. Dat mag Planteijdt veroorzaken op zijn snaren.
Weg van de sleur

Status en roem werden geconstrueerd in een verleden dat onzegbaar ver weg lijkt... De Munnik komt er slechts in één regel op terug. De liedjes zijn niet de vrolijkste, meldt hij ten overvloede. Daarvoor kun je elders terecht. We hadden het begrepen. De subtiele opbouw in de cadans van het programma markeert zijn vertrouwen om chaos te ordenen en te verzinnen wat we zelf niet hadden bedacht. Het komt neer op het zoeken naar vrijheid en verwondering, los te komen van sleur. Het is typerend. Een kleine song als Jij bent de mooiste die ik ken, verzandt niet gewoontjes in opspattend sentiment. Hij durft het aan, de ontmoeting in een zaal met medestanders, die zich met hem overgeven aan ‘een zee van dromen’.

Het is geen testament, geen pretentieuze beginselverklaring. Goed Jaar is een geweldig sterke voorstelling

Door Jacques J. d'Ancona 

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Blijf op de hoogte