Bombay Bazaar (September Me)

Matangi Quartet, Lenneke van Staalen & Heiko Dijker

Bombay Bazaar is een programma waarin de klassieke tradities uit India en het Westen elkaar ontmoeten. Twee heel verschillende culturen worden samengevoegd, zonder daarbij hun identiteit en individuele kracht te verliezen.

Jacob ter Veldhuis schreef zijn baanbrekende compositie 'Raga' voor Lenneke van Staalen, Heiko Dijker en strijkorkest. Dit was het startpunt voor de samenwerking van dit bijzondere sextet. Dankzij zijn emotionele zeggingskracht heeft 'Raga' reeds vele mensen geraakt. JacobTV liet zich bij het schrijven inspireren door de klassieke Noord-Indiase muziek, en componeerde een harmonisch en ritmisch kader waarbinnen de solisten improviseren, gebaseerd op een oude Indiase raga, Yaman. Naast 'Raga' zal het programma ook een nieuw werk behelzen dat Jacob ter Veldhuis speciaal voor dit sextet schreef, ‘Serendipity.’

De Volkskrant:
"Grote indruk maakte violiste Lenneke van Staalen met haar fijnzinnige en bevlogen spel. Van binnen vlamde haar passie."

"Een toonbeeld van hoe jachtige swing en zangerige lyriek met elkaar kunnen worden verzoend.”

Dutch Jazz and World Meeting:
“Adembenemend mooi.”

Klassieke muziek Festival
Bestel Kaarten

In combinatie met een ticket voor Yoga in concert betaalt u € 30,- in totaal.*

In combinatie met een foodticket en Lost Tango betaalt u € 55,- in totaal.*

* Nadat u de verschillende onderdelen in uw winkelmandje hebt verzameld, wordt de korting automatisch verrekend.

Jacob ter Veldhuis over Raga & Serendipity

Jacob ter Veldhuis over Raga & Serendipity

“Het schrijven van ‘Raga’ vond ik een fantastische uitdaging, niet gehinderd door enige kennis van Indiase klassieke muziek, behalve dat ik een hartstochtelijk liefebber ben. Ik bedacht ‘expandable patterns’ voor strijkorkest, die aangepast konden worden aan het improvisatieverloop. ‘Raga’ bleek zeer succesvol, is taloze malen uitgevoerd, o.a. met het Zeeuws Orkest. Inmiddels spelen Heiko en Lenneke samen met het avontuurlijke Matangi Quartet. Toen dit sextet mij vroeg om een nieuwe compositie zei ik dan ook meteen
volmondig: ‘ja!’. Wat mij voor oren staat bij dit werk, is een grote mate van flexibiliteit voor de musici: het moet een ingenieuze mix worden van notatie en impro. Een work in progress, waarbij ik tijdens het componeerproces steeds weer sessies heb met het ensemble om het een en ander te testen.”

Lenneke van Staalen

Lenneke van Staalen

Lenneke van Staalen groeide op met de Westerse klassieke muziek, en kwam in 1992 in India voor het eerst in aanraking met de Noord-Indiase klassieke muziektraditie. Ze begon haar studie bij Joy Srivastava in New Delhi, en studeerde vervolgens aan het Rotterdams Conservatorium bij de zanger Koustav Ray. Daar behaalde ze in 2003 cum laude haar masterdiploma, en won dat jaar tevens de prijs van de vereniging 'vrienden van het conservatorium' voor haar uitmuntende prestaties. Hierna zette ze haar studie voort bij meesterviolist D.K. Datar in Mumbai. Al jarenlang verdiept Lenneke van Staalen zich vol overgave in de Ragamuziek. Haar spel resoneert een diepe passie, die zowel virtuoos als op lyrische wijze tot uiting komt. Zij treedt regelmatig op in binnen- en buitenland, zowel solistisch in traditioneel Indiase bezetting als samenwerkend met andere  wereldmuziek- of westers klassieke ensembles. Ze werkte samen met het Matangi Quartet, Concerto
Rotterdam, het Zeeuw orkest, de cellogroep van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, l'orchestre Picardie, het Internationaal danstheater, Marion von Tilzer, Sandhya Sanjana, Meeta Pandit, Kalpana Raghuraman, Anurekha Ghosh en vele anderen. Lenneke van Staalen is een lid van het Kailash ensemble (Marien van Staalen, cello, Heiko Dijker, tabla) en doceert aan de Hogeschool voor Muziek en Dans (Codarts) in Rotterdam.

Heiko Dijker

Heiko Dijker

Tijdens een lange reis naar en in India ontdekte Heiko Dijker de rijkdom aan klankkleur, ritmische complexiteit en expressieve mogelijkheden van de tabla. Vol toewijding studeerde hij een aantal jaar volgens de Indiase traditie. Zijn spel kenmerkt zich door enthousiasme, diepgang van kennis en warme klankproduktie. In 1996 zette hij zijn studie voort aan het Rotterdams Conservatorium onder leiding van tabla-grootmeester Faiyaz Khan en Ted de Jong. Vandaag de dag is hij een veel gevraagd tabla-virtuoos, die zich niet beperkt tot de Indiase klassieke muziek, maar samenwerking zoekt met andere muziekstijlen en disciplines. Voorbeelden daarvan zijn optredens met Lavinia Meijer, Matangi Quartet, Nieuw Ensemble, Scapino Ballet, Rotterdams Philharmonisch, Zuid-Indiase percussiegroep Taal Vadya, de Japanse marimba-virtuoos Shinske Ishihara en het

Tunesische duo Amine en Hamza M'raihi. Tevens is hij bekend van TV optredens in binnen- en buitenland. Heiko Dijker is jaren werkzaam geweest als begeleider van de bamboefluitspeler Hariprasad Chaurasia en sitarspeler Buddhadhitya Mukherjee aan het Rotterdams Conservatorium. Zelf doceert hij aan de SKVR Rotterdam, en geeft masterclasses aan conservatoria over de hele wereld. Heiko speelde onder andere in: Barbican Centre London, festival Mundial, Sfinx, Eurojazz Festival Mexico, Koninklijk Concertgebouw, De Doelen, Dunya, Sail Amsterdam, Festival de Medina(Tunis), Beijing World Music Festival, Festival de Francophonie(Frankrijk), Fete de la Musique(Brussel), Haarlemmerhout-festival, Gentse feesten. Tevens kreeg hij veel lof voor zijn debuut solo-optreden in India, en werkte hij samen met de creme-de-la-creme van Indiase artiesten zoals: Sabir Khan, Pandit Birju Maharaj(de legendarische Kathak-danser), Meeta Pandit, Ustad Fariddudin Dagar, Bahauddin Dagar(Roudra Veena). Heiko is inmiddels een gevestigde naam als ambassadeur voor Indiase muziek over de hele wereld.

Matangi Quartet

Matangi Quartet

Het Matangi Quartet werd opgericht in 1999, tijdens de studie van de jonge musici aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. In 2003 voltooide Matangi de tweejarige voltijdopleiding aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie onder leiding van Stefan Metz (cellist Orlando Kwartet). In het kader van de academie kreeg het Matangi Quartet les van wereldberoemde musici waaronder de leden van het Amadeus Kwartet. Verder werd het kwartet enkele jaren intensief begeleid door Henk Guittart (altviolist Schönberg Kwartet). Inmiddels is het Matangi Quartet uitgegroeid tot een vaste speler op de
kamermuziekpodia in Nederland en daarbuiten. Met hun gloedvolle spel en vlotte presentatie zijn Maria-Paula, Daniel, Karsten en Arno boegbeelden van een nieuwe generatie klassieke musici. Communicatief, uitdagend en verfrissend veelzijdig zijn veelgebruikte typeringen. Het Matangi Quartet deelde het podium met verschillende klassieke topmusici waaronder Miranda van Kralingen, Tania Kross, Ivo Janssen, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein en Lars Wouters van den Oudenweijer. Ook ontving het kwartet uitnodigingen voor diverse festivals, waaronder het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, het Festival van Aix-en-Provence, het Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival van Carthage in Tunesië, de World Expo 2010 in Shanghai, het International Conservatoire Festival in St Petersburg, North Sea Jazz en het Bevrijdingsfestival
Utrecht. In 2002 ontving Matangi de prestigieuze Kersjes van de Groenekan Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek. In 2008 won het kwartet de derde prijs op het Internationale Joseph Joachim Kamermuziekconcours in Weimar. Matangi bracht diverse cd’s uit bij Challenge Records International die stuk voor stuk met geweldige kritieken ontvangen werden. Met baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek slaagt Matangi erin een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. En minstens zo belangrijk: het geeft extra inspiratie om het rijke klassieke repertoire dat in de afgelopen 250 jaar is opgebouwd – van Haydn tot Adès – met nieuw élan tot klinken te brengen. Want in essentie draait het bij het Matangi Quartet slechts om één ding: het voelbaar maken van de energie, passie en opwinding die in alle goede muziek besloten ligt.

Dit programma is onderdeel van September Me
September Me maakt Amersfoort van 20 – 22 september 2019 tot hét epicentrum van de klassieke muziek. Met frisse en eigentijdse blik heeft artistiek leider Ragazze Quartet opnieuw een bijzonder festivalprogramma samengesteld, dit jaar geïnspireerd op het thema Smeltkroes. Vier met ons de grote diversiteit in muziek en reis mee naar een wereld vol kamermuziek, tango, Senegalese sabar, volksmuziek en oosterse klanken.

Speciaal voor September Me wordt Flint omgetoverd tot bruisend festivalhart met heerlijke hapjes, drankjes en een bijzonder verdiepingsprogramma. 

Ga voor het volledige festivalprogramma en meer informatie naar www.september-me.nl

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Ontvang de laatste nieuwtjes