Erik van Muiswinkel - Buigt Allen Mee Voor Drs P (Curly and Straight) 1.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk_1.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk_2.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk_3.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk_4jpg.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk_5.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk-38.jpg
Erik van Muiswinkel_(c)Anne van Zantwijk-40.jpg

Erik van Muiswinkel

Buigt Allen Mee Voor Drs. P

De Nederlandse kleinkunst, ja, de Nederlandse taal was zonder de hilarische verschijning van woordtovenaar Drs. P (1919-2015) beslist niet dezelfde geweest. Heinz Polzer schreef een reeks fascinerende boeken, honderden krankzinnige en muzikaal altijd verrassende liedjes, waarvan er een stuk of vijf nationaal bekend werden. Erik van Muiswinkel, die in 1976 al correspondeerde met zijn held, geeft hem in 2019 het volle pond. In ‘Buigt Allen Mee Voor Drs. P’ speelt hij in Flint op de Schaal van P: intiem, ironisch, verwarrend en om te huilen van het lachen. Met onder andere ‘De Grenadiertjes’, ‘Gonzofoon’, ‘Los Pompadores’, ‘Evangelische Potpourri’, ‘Goed Nieuws’ en ‘De Gezusters Karamazov’.

www.bunkertheaterzaken.nl

Cabaret
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

"Wat Van Muiswinkel doet, begeleid door pianist Guus van Marwijk en gitarist (én technicus) Paul Remmelts, is geraffineerd." (★★★★ )

"Wat Van Muiswinkel doet, begeleid door pianist Guus van Marwijk en gitarist (én technicus) Paul Remmelts, is geraffineerd." (★★★★ )

Hij zou dit jaar honderd zijn geworden, het heerschap dat zich Drs. P noemde, ware het niet dat hij vier jaar geleden de pijp aan Maarten gaf. Reden voor een mooie documentaire (onlangs op tv) en een theatraal eerbetoon door Erik van Muiswinkel.

Van Muiswinkel, groot bewonderaar van Heinz Polzer, grasduint door leven en werk van de plezierdichter – dat woord werd trouwens door de doctorandus bedacht – om tot de conclusie te komen dat hij zich verschool achter de taal, daarin zelfs opgesloten zat, slechts zelden iets van zichzelf blootgaf, hooguit tussen de regels van zijn werk. En dat terwijl zijn biografie zoveel te bieden had: geboren in een Zwitsers nest met zowel nationaal-socialistische als socialistische ouders, reisde hij als reclameschrijver de hele wereld af, zag menig bordeel van binnen, nam de trein dwars door China onder Mao en rookte onverstoorbaar zijn sigaartje. Een onmodieuze man in driedelig kostuum. Nooit een dominee, altijd een heer. Een stoute heer, dat wel.

Wat Van Muiswinkel doet, begeleid door pianist Guus van Marwijk en gitarist (én technicus!) Paul Remmelts, is geraffineerd. Hij begint met een bontmuts op en het typisch Drs. P geluid: krakerige stem, secure formuleringen in negentiende-eeuws Nederlands vol zwartgallige en ondeugende grapjes. Maar al snel onderbreekt hij zichzelf, twee uur lang Drs. P nadoen zou voor hem én het publiek te veel worden. Dus brengt hij, zonder een spoor van ijdelheid, naast veel mooie, bekende (‘De Commensaal’, ‘De Zusters Karamazov’, ‘Veerpont’) en onbekende P-liedjes eigen vondsten: een Polzer-tekst op Jacques Brel-wijze (dramatisch), zelfgebrouwen ollekebollekes, de ultieme Drs. P dichtvorm, waaronder één hyperactuele over Katja Schuurman met zeven mensen in een jacuzzi, en een weergaloze dronken Sinterklaas die naar zijn pensioen verlangt, extra geestig omdat we Van Muiswinkel ook als de Hoofdpiet kennen.

Na de pauze is er een lichte verslapping voelbaar, een woord waarmee Drs. P wel raad zou weten, maar bovenal is het een wonderschone ode aan een man die we node missen in het hedendaags gekrakeel.

Door Petra Possel

"Een geslaagde hulde aan een fenomeen." (★★★★)

"Een geslaagde hulde aan een fenomeen." (★★★★)

Hij zou dit jaar 100 zijn geworden, maar Drs. P - pseudoniem voor Heinz Polzer - strandde op de gezegende leeftijd van 95 jaar. Desalniettemin viert Erik van Muiswinkel het eeuwfeest in zijn voorstelling Buigt allen mee voor Drs. P, waarin hij een ode brengt aan het leven en werk van de ‘plezierdichter’ en poëziepurist.

Juist Van Muiswinkel is daartoe de gedroomde cabaretier. Hij was weliswaar geen intimus van Drs. P zoals kleinkunstenaar Ivo de Wijs, maar zijn taligheid en zin voor humor zorgen voor een even geestige als ontroerende ode aan de man, dankzij wiens inzet er in 1986 na ruim 150 jaar een nieuw Nederlands Rijmwoordenboek kwam.

En die de Nederlandse taal verrijkte met versvormen als de vermaarde Ollekebollekes, een puntig en huppelend rijm van 8 regels met zijn eigen wetten.

Aan de hand van foto’s en filmpjes (Drs. P op tv met Willem Duys alsmede een gefilmde impressie van een stokoude Polzer) en licht-autobiografische anecdotes schetst hij een intiem beeld van Drs P en plaatst hem mooi in zijn tijd en het toenmalige cabaretmilieu waarin Wim Ibo de literaire les voorschreef.

Treffend imiteren

Dat de teksten van Drs. P niet beperkt bleven tot de intimiteit van de intellectuele borreltafel bewijzen nog altijd liedjes als De Commensaal (Trapportaal), de Zusters Karamazov, het klassieke Veerpont ( Heen en weer) en Knolraap en lof, schorseneren en prei.

Van Muiswinkel is bepaald geen leeuwerik, maar dat was Drs. P evenmin. En vaardig begeleid door de jonge pianist Guus van Marwijk zingt hij de liedteksten met gevoel voor de rijke nalatenschap van de Drs.
Vanzelfsprekend kan Van Muiswinkel de stem van Drs. P treffend imiteren. Hij doet dat evenwel zelden. In die zin is het nadrukkelijk een voorstelling van hem, waarin hij geslaagd hulde brengt aan een fenomeen.

Door Arno Gelder

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Ontvang de laatste nieuwtjes