Missa Brevis©IntrodansHansGerritsen (2).jpg (1)
Missa Brevis©IntrodansHansGerritsen (3).jpg (1)
Missa Brevis©IntrodansHansGerritsen (4).jpg (1)
Missa Brevis©IntrodansHansGerritsen (1).jpg (1)
Alma©IntrodansHansGerritsen (1).jpg
Alma©IntrodansHansGerritsen (5).jpg (1)
Alma©IntrodansHansGerritsen (6).jpg (1)
Qutb©IntrodansHansGerritsen (2).jpg (1)
Qutb©IntrodansHansGerritsen (1).jpg (1)
Qutb©IntrodansHansGerritsen (3).jpg (2)
Qutb©IntrodansHansGerritsen (4).jpg (1)
The Hunt©IntrodansHansGerritsen (2).jpg (1)
The Hunt©IntrodansHansGerritsen (3).jpg (2)
The Hunt©IntrodansHansGerritsen (4).jpg (1)

Introdans

The Battle

In 2019 is het 75 jaar geleden dat de Slag om Arnhem plaatsvond. Een gedenkwaardig moment in de Nederlandse geschiedenis. Als eerbetoon stelde Introdans een programma samen rond de thema’s strijd, kracht, energie en tot het uiterste gaan. Universele, tijdloze thema’s, vormgegeven door eigentijdse choreografen.
‘The Battle’ opent met een ‘battle’ van Amerikaan Robert Battle: The Hunt. Een dynamisch powerstuk voor zes mannen verbeeldt een oerdansritueel met een sterk hedendaagse ‘urban’ ondertoon . De Introdans-vrouwen zijn te zien in een nieuwe creatie van Cayetano Soto waarbij de vraag wat een ingrijpende intense ervaring (zoals leven in oorlog) met je doet centraal staat. De Spanjaard werkt hiervoor samen met filmmaakster Inge Theunissen. Met veel trots presenteert Introdans in dit programma ook de Nederlandse première van Sidi Larbi Cherkaoui’s Qutb. De vrouwenrol in dit indringende danstrio werd gecreëerd voor niemand minder dan de Russische sterballerina Natalia Osipova. ‘The Battle’ besluit met een imposante ‘oude meester’: Missa Brevis, het magnum opus van een van de grootmeesters van Amerikaanse moderne dans, José Limón. Uit Limóns bezielde en aangrijpende choreografie spreekt een ontembare menselijke kracht.

www.introdans.nl

Dans
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

Ballet met als rode draad strijd, verzet en veerkracht (★★★)

“Enorm vaardig is het trio Qutb van Sidi Larbi Cherkaoui.”

Ballet met als rode draad strijd, verzet en veerkracht (★★★)

“Enorm vaardig is het trio Qutb van Sidi Larbi Cherkaoui.”

‘Het is ballet!” Zo herinnert bioloog Jan van Hooff zich de regen van witte ‘paddestoeltjes’ die in september 1944 nabij Arnhem neerdaalde. Het filmpje waarin hij en andere bejaarde Arnhemmers herinneringen ophalen aan operatie Market Garden, vormt de opmaat tot het programma The Battle van Introdans: vier choreografieën met als rode draad strijd, verzet, energie en veerkracht.

Missa Brevis (1958), de klassieker van José Limón (1908-1972), past op zichzelf uitstekend bij dit herdenkingsprogramma. Tegen een achterdoek met een aan puin geschoten kerk heffen de twintig dansers de armen en de blikken omhoog, als een roep om genade. Vrijwel alle bewegingen op de tonen van Kodály’s mis zijn markant, gekruist of gehoekt. Dat verleent de choreografie van Limón, een van de grondleggers van de Amerikaanse moderne dans, enerzijds kracht, anderzijds echter doet het uitgesproken gedateerd aan.

Enorm vaardig is het trio Qutb van Sidi Larbi Cherkaoui. Het is een voortdurend doorgeven en overnemen van energie. Salvatore Castelli, Yulanne de Groot en Alberto Tardanico rollen en glijden langs en over elkaar, vormen sculpturen van torso’s, armen en benen.

Sfeer van een ritueel

De versnellende, percussieve muziek roept de sfeer van een ritueel op, alsof de drie de onheilspellende zonsverduistering van het begin met hun inspanning moeten terugdraaien in dit mooie, zij het ietwat decoratieve miniatuur.

Cayetano Soto’s Alma lijkt vooral een fraaie aanzet tot iets groters. Zeven ranke vrouwen kalligraferen met armen en benen lijnen in de ruimte, op een ‘cover’ van de overbekende klaagzang van Dido uit Dido en Aeneas.

De ‘uitsmijter’ is afkomstig van Robert Battle. The Hunt is een mannenchoreografie, ritmisch en swingend, een demonstratie van kracht en verzet. Net als Qutb wekt het de indruk van een opzwepend ritueel, maar nu met invloeden van martial arts en urban dance. Een prima uitdaging dus voor de mannen van Introdans, die kunnen doorgroeien in dit stuk.


Door Francine van der Wiel

In ‘The Battle’ is dans voor iedereen dichtbij (★★★)

“Dat Introdans stilstaat bij Operation Market Garden is tekenend voor het Arnhemse gezelschap; de groep staat midden in de regio waaruit het opereert.”

In ‘The Battle’ is dans voor iedereen dichtbij (★★★)

“Dat Introdans stilstaat bij Operation Market Garden is tekenend voor het Arnhemse gezelschap; de groep staat midden in de regio waaruit het opereert.”

Een ballet van witte paddenstoelen. Zo noemt hoogleraar Jan van Hooff de parachutedropping tijdens Operation Market Garden in het filmpje waarmee het balletprogramma ‘The Battle’ begint. Van Hooff maakte de Slag om Arnhem als klein jongetje mee en via zijn terugblikken vanuit de kinderlijke optiek wordt het belangrijke hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis invoelbaar.

De korte introductiedocumentaire onder regie van Inge Theunissen is daarmee een goede opmaat voor het balletprogramma waarmee Introdans ‘75 jaar Slag van Arnhem’ herdenkt. Het is een programma rond thema’s als strijd, overwinning en veerkracht.

Dat Introdans stilstaat bij Operation Market Garden is ­tekenend voor het Arnhemse gezelschap; de groep staat midden in de regio waaruit het opereert. Bekend staat de groep om zijn lokale samenwerkingsverbanden, waaraan naast de Introdansers ook jonge en oude Arnhemmers, met en zonder beperking, meedoen.

Anti-oorlogsballet

Het is wonderlijk dat Introdans zo’n ouderwets stuk uit het archief heeft getrokken. Choreograaf José Limón ­creëerde het ballet in 1958 op een mis van de Hongaarse componist Zoltán Kodály. Met de ogen van nu is het anti-oorlogsballet eerder van museale waarde dan dat het een reflectie biedt op de oorlogsthematiek.

‘The Battle’ bestaat uit vier choreografiën. ‘The Hunt’ (2001) van de Amerikaanse choreograaf Robert Battle (hij heeft zijn naam al mee) is een stuk voor mannen met ontblote torso’s in gladiatorenrokken over broederschap en gevechtsrituelen. Mooi, maar het gestolde machismo is ook niet echt van nu.

Het recentere werk van Sidi Larbi Cherkaoui voelt vaak wat plat. Maar dat is ook een kwestie van smaak. Met rode aarde en soefigezang roept Cherkaoui in ‘Qutb’ (2016) een pseudomystiek sfeertje op, waarin twee dansers en een ­danseres via body-to-bodycontact rond hun eigen as en rond elkaar ­bewegen. De lichaamssculpturen die ze daarmee vormen, met benen als wapperende zeeanemonen, ­neigen naar showballet en beklijven niet.

De Spaanse choreograaf Caye­tano Soto laat gelukkig wél alles aan de verbeelding over. In zijn wereldpremière ‘Alma’ zijn het alleen vrouwen in een efficiënt kille belichting die met hun benen puntige speldenprikjes uitdelen. Vooral danseres Nienke Wind laat in een choreografie van schokkerige poses zien hoe een intense ervaring kan doordenderen in een lijf.

Door Alexander Hiskemuller

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Ontvang de laatste nieuwtjes