sara 2.jpg

Sara Kroos

Verte

Ze is grof, ze is direct, ze maakt u aan het lachen om de ergste dingen en ze heeft een klein hartje. Sara Kroos pakt extra uit met haar nieuwe show: ‘Verte’. Met verrassende visuals en een 2.0 muziekstijl met haar topmuzikanten. Met de energieke, stoere aanpak die we van haar gewend zijn, maar ook een nieuwe blik, vrolijk voorbij de zwaarte. Met een geweldige avond voor iedereen die tegen een stootje kan.

‘Verte’ gaat over vooruitkijken, verder denken. En hoe ver kunt u gaan? ‘Verte’ is een show als een rollercoaster en als u na afloop naar buiten stapt, bent u lekker door elkaar geschud en kunt u er weer fris tegenaan.

www.sarakroos.nl

Na afloop vindt TREK live plaats waar Manon & Paul een optreden verzorgen. TREK live is gratis toegankelijk.

Cabaret

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling.

Sara Kroos gooit de luiken open: zelfspot, puntgave liedjes en een kartelrandje

★★★★

Sara Kroos gooit de luiken open: zelfspot, puntgave liedjes en een kartelrandje

★★★★

In haar vorige programma Zonder verdoving (2017) maakte Sara Kroos het publiek deelgenoot van de strijd tegen haar diepe depressie. Daarvan krabbelde ze met vallen en opstaan op en dat leidde tot een indrukwekkende voorstelling die even moedig als kwetsbaar was.

In Verte, haar tiende onewomanshow, sluit ze die aardedonkere periode af met een heerlijk optimistische voorstelling, mooi licht van toon en gedrenkt in humor, waarbij de cabaretière (38) de luiken opengooit. En waarin Kroos, gelouterd en gerijpt door de achterliggende periode, het soort kleinkunst bedrijft dat haar nog altijd tot de besten in het genre maakt.

Ze oogt ontspannen en sportief in haar Adidas-outfit en wat haar betreft kan de avond beginnen met het slotlied. En ja, er mag meegeklapt worden. Daarmee wint ze meteen het publiek voor zich, want meer dan ooit speelt Kroos in op de collectieve herkenbaarheid van het alledaagse bestaan.

In die zin is het conference over de fietsvakantie met haar vrouw (die wél op een E-Bike rijdt) een Kroos-klassieker, waarin ze uiterst geestige observaties met beeldende lichaamstaal en mimiek combineert. Evenals het stel binnen de vriendenkring dat er altijd net buiten valt en een koddige vertelling over de ‘Bent-u-bekend-met-ons-concept’-vraag in hippe eetgelegenheden, waarbij ‘onze bipolaire kok kookt wat hij voelt…’

Ze komt enigszins traag op gang - de vertelling over drie minderheden die op Schiphol door de marechaussee (‘Kevin en Danny, twee mbo’ers met een pistool’) worden ondervraagd is tamelijk uitgesponnen - maar daarna pakt ze de zaal in met haar (autobiografische)verhalen en puntgave liedjes.

Verte barst van de zelfspot. Die eigenschap staat Sara Kroos meer dan goed. Zelfs haar therapeutische verleden moet het ontgelden. ‘De lulzin der lulzinnen: je moet eerst van jezelf houden…’, relativeert ze.

Haar nachtelijke escapades richting koelkast, slechts gekleed in een joggingbroek, zijn goed voor een schaterlach, maar er zit altijd een gemeen kartelrandje aan haar waarnemingen, waaraan je je als toeschouwer lelijk kunt snijden.

Bij Sara Kroos is de lach nooit eendimensionaal, maar in deze show klinkt hij, gelukkig, luider dan ooit.

Door Arno Gelder

Sara Kroos maakt een optimistische show, met haar psychische troebelen in de hoofdrol

★★★★

Sara Kroos maakt een optimistische show, met haar psychische troebelen in de hoofdrol

★★★★

Vroeg in de nieuwe show van Sara Kroos zit een mop over een moslim, een jood en een homoseksueel, die op een strafbankje op Schiphol zitten. Die mop, eigenlijk een verhaal, vat de kwaliteiten van Kroos als cabaretier mooi samen. Er zit veel humor in, maar ook een scherp commentaar op de hinder die minderheden voortdurend ervaren door zogenaamd willekeurige algoritmes. Daarnaast introduceert dit verhaal een persoonlijke lijn uit de voorstelling, dat van de vrouw die zichzelf steeds weer op het strafbankje plaatst.

Met die mix van goede grappen, maatschappijkritiek en persoonlijkheid gooide Kroos in haar vorige show al hoge ogen. Daarin ging het over haar depressie. In haar tiende soloprogramma ‘Verte’ maakt ze met dezelfde middelen wederom veel indruk. Dit is mede te danken aan Kroos’ vaste regisseur Jessica Borst, die van de voorstelling een strak geheel heeft weten te maken, waarbij de aandacht zelden verslapt.

Dat laatste komt ook omdat Kroos, dit keer gehuld een sportieve outfit, een bijzonder beeldende verteller is. Zodoende ga je gemakkelijk mee in haar anekdotes over restaurants met een concept en frustrerende fietsvakanties, en vergeet je snel de wat stroeve opening van ‘Verte’, waarin de 38-jarige cabaretière nog wat zoekend leek.

Kroos is bovendien bijzonder grappig. Haar expressieve mimiek staat garant voor vele komische momenten, waarbij niet alleen anderen, maar ook zijzelf regelmatig als mikpunt van spot fungeert.

De liedteksten zijn soms treffend, soms wat sentimenteel

De verhalen worden afgewisseld met liedjes met een doorgaans stevige sound, waarbij Kroos, die zelf de toetsen bespeelt, zich laat bijstaan door de bedreven muzikanten Rutger Hoorn en Nathaniël van Veenen. Op de achtergrond zijn daarbij kunstige videoanimaties van de hand van Arjan Wilschut te zien. De liedteksten zijn soms poëtisch en treffend, maar regelmatig ook wel wat nietszeggend of sentimenteel. Intussen geven de muzikale intermezzo’s de voorstelling wel een prettige dynamiek.

In de loop van de avond doemen enkele kernthema’s op. Kroos’ psychische getroebleerdheid blijkt in ‘Verte’ opnieuw een hoofdrol te spelen. Na haar depressie eerder, staat nu vooral de zelfveroordeling centraal. Kroos toont zich daarbij kwetsbaar en openhartig. Ze koppelt haar labiele gestel expliciet aan haar opvoeding, waarvan ze de pijnlijke aspecten benoemt zonder dat het een afrekening wordt.

Maar ‘Verte’ is ook een optimistische show. Kroos schaamt zich niet langer voor haar complexen en dat schept lucht. Haar zelfverzekerde zestienjarige dochter symboliseert de positieve toekomst die ze ziet: geen wereld zonder schuld of pijn, maar wel met eerlijkheid en vrijheid. Een hoopvol perspectief.

Door: Ivo Nieuwenhuis

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Ontvang de laatste nieuwtjes