Thomas Acda Motel Fotograaf Bob Bronshoff 01.JPG
Thomas Acda Motel Fotograaf Bob Bronshoff 13.JPG
Thomas Acda Motel Fotograaf Bob Bronshoff 08.JPG
Thomas Acda Motel Fotograaf Bob Bronshoff 09.JPG

Thomas Acda

Motel

Sinds het stoppen van Acda en de Munnik broeide bij Thomas Acda het idee om een solovoorstelling te maken, maar steeds kwam er iets tussen: de regie van twee films, het schrijven van een boek en de liedteksten en muziek voor ‘De Marathon’. O ja, en zijn hoofdrol in het met sterren overladen ‘Fiddler on the Roof’. Voor beide musicals ontving hij een Musical Award. Nu is het dan eindelijk zover en gaat hij met zijn langverwachte muzikale cabaretvoorstelling het theater in. Begeleid door gitarist David Middelhoff en percussionist Laura Trompetter brengt hij verhalen en liedjes over liefde, vriendschap, dood, vallen en opstaan.

www.thomasacda.nl

Na afloop vindt TREK live plaats waar Manon & Paul een optreden verzorgen. TREK live is gratis toegankelijk.

Muziek

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

"Thomas Acda overdondert solo met meesterlijke vertellingen en spetterende liedjes" (★★★★)

"Thomas Acda overdondert solo met meesterlijke vertellingen en spetterende liedjes" (★★★★)

Er is een Amerikaans vliegveld en er is een zoekgeraakte kist. En er is een wachtende Thomas Acda, die om de zoveel tijd naar de balie loopt om te vragen of zijn kist, met daarin een cadeau voor zijn dochter, al terecht is. Acda weet de sfeer van urenlang wachten op een luchthaven knap neer te zetten: we zien een groot scherm met aankomsttijden en de loopband wordt nagebootst doordat Acda heen en weer zoeft op een hoverboard, terwijl de omroepmededeling ‘Mind your step’ klinkt.

Het wachten op de kist loopt als een rode draad door Motel, het overdonderende, ambitieuze eerste soloprogramma van muzikant, acteur en cabaretier Thomas Acda (51). Vanaf het vliegveld blikt Acda terug op allerlei aspecten van zijn leven in meesterlijk vertelde verhalen en spetterende liedjes, daarbij begeleid door gitarist David Middelhoff en percussionist Laura Trompetter. Van jeugdherinneringen aan een Italiaanse camping tot geestige recente observaties over het leven als musicalacteur. Na het einde van succesduo Acda en De Munnik in 2015 speelde Acda de gelauwerde hoofdrol van Tevye in Fiddler on the Roof. In Motel vertelt hij een magnifiek verhaal over wat er zijn hoofd omging bij een onverwachte ‘showstop’ in Groningen.

In de inventieve regie van Ruut Weissman zit Motel barstensvol onderwerpen en theatrale vondsten, direct en minder direct gekoppeld aan de vraag ‘Als alles mij wordt ontnomen, wat ben ik dan?’. Acda associeert er lustig op los en schiet van een reis door Schotland naar een cabaretesk lied over sociale media. Vaak geestig, dan weer haast ongrijpbaar poëtisch. Maar dat maakt deze rijke voorstelling ook aantrekkelijk: de toeschouwer mag de puzzelstukjes zelf in elkaar schuiven.

Door: Joris Henquet

"Energieke Acda is en blijft meesterverteller" (★★★★)

"Energieke Acda is en blijft meesterverteller" (★★★★)

Uiterst verleidelijk natuurlijk om Motel, het eerste solo-cabaretprogramma van Thomas Acda, te vergelijken met het werk van het duo waarmee hij altijd verbonden zal blijven: Acda en De Munnik.

De Munnik wilde en ging zijn eigen weg, Acda – noodgedwongen – ook. Hij regisseerde films, acteerde, schreef en maakte een succesvol debuut in de musicalwereld, als veelgeprezen hoofdrolspeler in Fiddler on the Roof.

Nu is hij dus terug in het theater met cabaret, voor het eerst alleen. Hoewel: hij wordt muzikaal ondersteund door percussionist Laura Trompetter en gitarist David Middelhoff, een goede bekende; gedurende hun hele gezamenlijke loopbaan vielen Acda en De Munnik terug op Middelhoff.

Zijn aanwezigheid dringt de herinnering aan het duo alleen maar meer op tijdens Motel, zeker als Middelhoff Acda vocaal bijstaat. Hun meerstemmige zang is een echo uit het verleden.

Getob

En dan borduurt Acda in de thematiek ook nog eens verder op het werk van hem en zijn vroegere kompaan. Tuurlijk, hij is ouder geworden, maar het existentiële getob blijft, het eeuwige verlangen ook onderweg te zijn. Of meer nog: de wens om onderweg te zijn en dan hevig te verlangen naar huis.

Is dat erg? Welnee. Acda is en blijft een meesterverteller. Zijn verhalen over een doodsaaie kampeervakantie in de jaren 70 en een wandeltocht door Schotland zijn onnavolgbaar sterk. Daarbij: hij vernieuwt zich wel degelijk. Op het hoogtepunt van de voorstelling glijdt Acda moeiteloos van zijn kennismaking met de glibberige Nederlandse musicalwereld naar een indringend verhaal over een paniekaanval op het podium, met een duidelijke, maatschappelijke boodschap.

Motel is vernuftig, komisch, indringend ook, vocaal soms te schreeuwerig en hier en daar amper bij te benen. Acda is energieker dan ooit. Zie hem daar zwieren op zijn hoverboard over het podium; helemaal terug, helemaal op zijn plek. Heerlijk. 

Door: Jeroen Schmale

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Ontvang de laatste nieuwtjes