
Favorieten worden tijdelijk opgeslagen.
Log in om je favorieten op te slaan.
Opgeslagen in Mijn favorieten.
Verwijderd uit Mijn favorieten.
Conny Janssen Danst | Via Berlin | Ragazze Quartet
Normality No More
Moderne dans, muziektheater en klassieke muziek smelten samen tot een nieuwe versie: een ode aan het divergente brein.
Locatie
AFAS Theaterzaal
Pauze
geen pauzeWat is eigenlijk normaal? En wie bepaalt dat? In Normality No More – een samensmelting van muziektheater, moderne dans en klassieke muziek – nemen drie topgezelschappen je mee in een neurodiverse belevingswereld. Grenzen vervagen tussen normaal en vreemd, neurotypisch en neurodivers, toeschouwer en deelnemer. Waar zit jij op het spectrum?
Een bestseller in de klassieke muziek, Schuberts Winterreise, wordt uitgebeend tot op het bot en weer opnieuw opgebouwd. In de oorspronkelijke Winterreise legt de hoofdpersoon een eenzame, winterse reis af nadat zijn liefde hem verlaten heeft. Op zoek naar innerlijke rust, maar gekweld en achtervolgd door herinneringen, blijft hij vertwijfeld achter op het ijs. In Normality No More smelten moderne dans, muziektheater en klassieke muziek samen tot een nieuwe versie: een ode aan het divergente brein en een oproep tot begrip en empathie voor mensen die de wereld anders ervaren dan de grote massa.
In Normality No More spelen alle dansers, musici en acteurs een personage geïnspireerd op zowel persoonlijke ervaringen als wetenschappelijk onderzoek over neurodivergentie. Zij tonen hun kracht en kwetsbaarheid, omarmen hun eigen diversiteit en verlangen tegelijkertijd naar sociale integratie. Het publiek ervaart hoe het is om in de huid te kruipen van mensen die als ‘vreemd’ worden gezien en ontdekt de unieke, veelzijdige en wonderlijke kwaliteiten van de neurodiverse mens.
Ragazze Quartet maakte van Winterreise, oorspronkelijk geschreven voor bariton en piano op een gedicht van Willhelm Müller, eerder al een versie voor bariton en strijkkwartet. In Normality No More stelt zij een veelkleurig ensemble samen met een ongebruikelijke combinatie van instrumenten en stijlen. Met countertenor, jazz-zang, strijkkwartet, elektronica, toetsen, slagwerk en doedelzak wordt de muziek van Schubert omgebogen tot een compleet nieuw, neurodivers alternatief van pulserende elektropop tot hypnotiserende strijkersglissandi en Surinaamse dansritmes.
De voorstelling Normality No More is het artistieke product van een samenwerking van Dagmar Slagmolen (Via Berlin), choreograaf Davide Bellotta (Conny Janssen Danst) en Ragazze Quartet onder eindregie van Ria Marks en advies van Conny Janssen.
Language no problem.
Bezoek de inleiding
Bij deze voorstelling bieden wij een inleiding aan. Voor € 3,00 krijg je uitleg en achtergrondinformatie over de voorstelling die je bezoekt. Op vertoon van jouw toegangskaart voor de inleiding ontvang je bovendien gratis een kop koffie of thee.
Bekijk de expositie: From the inside out
In samenwerking met zorginstelling Cordaan en studenten van de Universiteit van Amsterdam verzamelde Dagmar Slagmolen (artistiek leider Via Berlin) werk van verschillende kunstenaars die de wereld op een geheel eigen manier ervaren en interpreteren. Voor en na de voorstelling zijn de kunstwerken te zien in de foyer van het theater.
Recensies
- Trouw ★★★★
- "De muzikale samenwerking in Normality No More is niets minder dan een triomf” “Het is indrukwekkend hoe zangers, strijkers, een percussionist, een keyboardbespeelster en zeven dansers op het toneel een homogeen geheel vormen, waarbij disciplines zo nu en dan soepel worden gewisseld.” “De monologen van Dagmar Slagmolen, een soms vrij geestige bewerking door singer-songwriter Lucky Fonz III van de gedichten van Wilhelm Müller waarop Schubert zijn liederen baseerde, ondersteunen de muziek en dans. Schuberts afgewezen reiziger in Winterreise staat hierbij symbool voor de maatschappelijk buitengesloten ‘neurodivergente medemens’.”
- Theaterkrant
- "Neurodiversiteit als superkracht in gelaagd totaaltheater” (Critics’ Choice) “Davide Bellotta maakt hier zijn grotezaaldebuut als choreograaf. En wat een debuut! Zijn bewegingstaal is meeslepend vanaf de schitterende groepsscène, waarin dansers en musici als een onontwarbare mensenkluwen over het toneel bewegen. Er wordt volop geplukt en gerukt aan de armen van spelende violisten, terwijl afwisselende personen in de massa in verdrukking raken.” “Normality No More behoort tot die zeldzame theaterervaringen die lange tijd blijven nagalmen in het geheugen en het zenuwstelsel.” "Tegenover het high-drama van de countertenor plaatst multi-instrumentalist Genevieve Murphy een onderkoelde versie van ‘Die Krähe’. Met Björkiaanse ademtocht zingt ze de afgewezen minnaar toe, vanuit het perspectief van de kraai. De oorspronkelijke versie van datzelfde kraaienlied levert een van de mooiste choreografieën van de voorstelling op. Terwijl Den Hartog zich onverstoorbaar zingend verwondert over de trouw van zijn duistere metgezel, wordt hij omhelsd, beklauterd en uiteindelijk de mond gesnoerd door Mariko Shimoda.”
- Het Parool
- “Een wervelende en expressieve viering van neurodiversiteit” “Een zeer geslaagd gesamtkunstwerk, waarin dans, muziek en tekst ieder een gelijkwaardige plek innemen en met veel gevoel – en af en toe de nodige humor – in elkaar overvloeien om kleur te geven aan het idee van neurodiversiteit.” "Het Ragazze Quartet en Via Berlin leveren hun gelijkwaardige tekstuele en muzikale bijdragen en leggen eigenwijze, interessante accenten met de inbreng van stemkunstenaar Genevieve Murphy, tekstschrijver Lucky Fonz III en zangeres Ntjam Rosie.”