Favorieten worden tijdelijk opgeslagen.
Log in om je favorieten op te slaan.
Opgeslagen in Mijn favorieten.
Verwijderd uit Mijn favorieten.
Behn Quartet
Koffieconcert 'Jong & Bevlogen'
Ze geven een stem aan vrouwelijke componisten die historisch vaak over het hoofd worden gezien.
Locatie
Sint Aegtenkapel
Pauze
geen pauzeHet Behn Kwartet ziet het als haar missie om meer werken van vrouwelijke componisten te integreren in de canon van excellente kamermuziekwerken.
Grazyna Bacewicz (1909-1969) was een Poolse sterviolist en componist die een enorm aantal werken schreef waaronder symfonieën, kamermuziek en een tal aan verschillende film scores. Haar vierde en meest bekende strijkkwartet bestaat uit drie delen en barst van de prachtige melodieën en motieven, velen daarvan terug te leiden naar de folklore. Lang blijft het echter nooit hangen in een thema; het is een stuk vol virtuositeit en beweeglijkheid. Het tweede deel daarvan lijkt een uitzondering met zijn adembenemende intro, tot ook daar verandering in komt. Het derde en laatste deel, wat geen tempo aanduiding heeft gekregen van Bacewicz, is een presto vol grapjes waar het ensemble de luisteraar steeds op het verkeerde been lijkt te zetten. Het Behn Kwartet combineert het vierde kwartet van Bacewicz met het eerste strijkkwartet van Felix Mendelssohn (1809-1847), een stuk wat hij schreef toen hij slechts achttien jaar oud was. Het eerste deel opent met een motief uit zijn lied “Is est wahr?” wat meerdere malen terugkomt, om vervolgens in het laatste deel het slotmotief te zijn. Hiermee is Mendelssohn een van de eerste componisten om een ‘cyclus’ kamermuziekstuk te schrijven. Veel invloed van Beethoven kan men vinden in dit werk, met name Beethoven’s omstreden late strijkkwartet opus 132. Naast dezelfde toonsoort, de grote chromatische fuga van het tweede deel, en de lyrische thema’s, kopieert Mendelssohn opus 132 waar Beethoven in de finale de muzikale vraag stelt “Muss es sein”.
Concertserie Jong & Bevlogen
Als musicus moet je vlieguren maken. Niet alleen thuis op je zolderkamer om alle techniek onder de knie te krijgen, maar ook op een podium. Hoe voelt het om op een podium te staan, wat voor soort concentratie heb je nodig, hoe is de interactie met live publiek, hoe wil je je presenteren? Dit zijn allemaal aspecten die je niet alleen thuis kunt oefenen. Daar heb je een podium en publiek voor nodig. Vanuit de behoefte om jong talent en jonge professionals een podium te bieden is de concertserie Jong & Bevlogen ontstaan. Deze concertserie is tot stand gekomen in samenwerking met onze gast-programmeur violiste Lonneke van Straalen van Pynarello.