Blog van Harold: kijken, kijken, kijken

Toen ik in 2011 bij Flint kwam, realiseerde ik mij dat ik nog heel veel moest leren van het vak als directeur van een culturele instelling.
Eén van mijn eerste afspraken was dan ook met Ank, de programmeur van Flint. Ik wilde weten hoe je naar toneel kijkt, hoe je opera het beste kunt beleven, hoe je cabaret beoordeelt, hoe je naar klassiek muziek luistert en hoe je aan dat alles als een enthousiaste voorman leiding geeft. Ank had één advies: heel veel kijken, kijken en nog meer kijken.

Kernwoorden kiezen

Ik besloot 35 theaters in Nederland te bezoeken, met andere directeuren kennis te maken, een voorstelling te zien en samen daarover in gesprek gaan. Leren kijken. Leren zien of iets goed is gemaakt of niet. Ik besloot daarnaast in onze eigen Flint bij elke voorstelling kernwoorden te kiezen en die voor mezelf op te schrijven in de brochure van dat seizoen.

Programmaboekjes vol notities

En zo heb ik een stapel programmaboekjes met notities, sinds seizoen 2010-2011. Ik geef een kijkje en deel mijn eerste vijf voorstellingen als directeur (met tussen haakjes mijn kernwoorden):

  • Crazy Piano’s met Let’s go crazy (Mijn eerste voorstelling als directeur. Feest van herkenning)
  • De Dutch Eagles met This is Hotel California too! (Kwaliteit, lekkere avond)
  • Urinetown met Rene van Kooten en Jamai (absurd en flinterdun, Jamai sterk, veel te weinig bezoekers)
  • Je Anne met Abke Bruins (Indrukwekkend! Musical gespeeld op een jodenster van 25 vierkante meter. Abke Bruins is briljant.)
  • Slagerij van Kampen (Ouderwets goed. Onder de indruk hoe ze de zaal meekrijgen.)

En er volgden honderden andere voorstellingen in de loop der jaren. Kernwoorden van meesterlijk tot herkenbaar schreef ik erbij, maar ook concept viel tegen en helaas moest ik er bij één zelfs schrijven: bezoeker kreeg hartaanval. Showstop!

Zoveel mogelijk zien

Ik dacht vaak aan al die schrijfsels tijdens de twee jaren dat we als theater stil stonden. Gesloten waren. Ik las ze nog eens terug. En nu kan alles weer. En nog steeds schrijf ik bij alles wat ik zie op wat ik ervan vind. En ik wil nog steeds zo veel mogelijk zien. Als ik dit opschrijf heb ik net een drukke week achter de rug. Ik neem jullie mee.

Maandag naar het concert van Bob Dylan in AFAS LIVE in Amsterdam. (Icoon in de muziekwereld, winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur. Onder de indruk. 81 jaar en hij speelt die avond alleen nieuw werk. Wat heeft die man veel mooie dingen gemaakt)
Dinsdag in de serie Ragazze Quartet met Rosanne Philippens (viool) en Zoltán Fejérvári (piano) met Bier, Beethoven & Bratwurst.
(Was vergeten hoe blij ik word van muziek van Beethoven. Kamermuziek met een leuke twist. Mooie samenwerking met brouwerij De Drie Ringen)
Woensdag Introdans met Aqua.
(Geeft rust van kabbelend water. Groep gaat eigen weg. Ik houd enorm van dans. Fantastisch gevoel door samenspel choreografie, dans, muziek, licht en decor)
Donderdag Hans Teeuwen er met zijn uitgestelde voorstelling, Nou lekker dan.
(Hij is in topvorm en de zaal geniet!)

Impact maken

Zo’n week zegt alles over mijn beleving van podiumkunsten. Ik beleef optimaal door nog steeds veel te gaan kijken. Nu we als theater geen papieren programmaboekje meer hebben, begin ik aan een (digitaal) dagboek. En alles met in mijn achterhoofd: welke impact maken wij met de inhoud van onze voorstellingen? De echte boodschap breng je door de inhoud, doordat je geraakt wordt door een mooie voorstelling.

En ja, wil je goede inhoud, dan moet je blijven kijken, kijken en nog meer kijken.

Ook een mooi evenement op de planning? Bij Flint ben je op het juiste adres. Meer weten: flint.nl/zakelijk

Het perfecte podium voor iedere zakelijke bijeenkomst