Favorieten worden tijdelijk opgeslagen.
Log in om je favorieten op te slaan.
Opgeslagen in Mijn favorieten.
Verwijderd uit Mijn favorieten.
September Me Festival – dag 3
Muziekfestival voor ontdekkers en verdwalers.
Locatie
Flint, Mannenzaal, Sint Aegtenkapel, Veerensmederij
September Me maakt Amersfoort van 26–29 september 2024 voor de achtste keer tot hét centrum van de klassieke muziek. Artistiek leider Ragazze Quartet stelde met een nieuwsgierige en open blik opnieuw een bijzonder multidisciplinair festivalprogramma samen voor jong en oud. Componisten, musici en kunstenaars reflecteren op creatieve en inspirerende wijze op het thema van dit jaar: Uit Liefde.
Ga voor programma en kaarten naar www.september-me.nl.
September Me passe-partout
Losse kaarten voor de (diner)concerten en voorstellingen kunnen hieronder in het programmaoverzicht besteld worden. Wil je het hele festivalweekend onderdompelen in de muzikale liefde van onder andere Brìghde Chaimbeul (Artist in Focus), Nederlands Blazers Ensemble, Nora Fischer, Lucia Lucas & Ragazze Quartet en Maxwell Quartet? Het September Me passe-partout geeft toegang tot alle* concerten en voorstellingen tijdens September Me 2024 (26 – 29 september), inclusief de dagelijkse dinerconcerten. Klik hier om te bestellen.
* M.u.v. de inleiding van The World’s Wife en de lunch voorafgaand aan De Sprong van Nora Fischer in De Lieve Vrouw. Hier kunnen losse tickets voor worden besteld.
Programma September Me - dag 3 (za 28 sep 2024)
Het Schotse Maxwell Quartet is 1e prijswinnaar en winnaar van de publieksprijs op de 9e Trondheim International Chamber Music Competition in 2017, en wordt omschreven als “brilliantly fresh, unexpected and exhilarating” door The Scottish Herald, en wordt geroemd om “superb storytelling by four great communicators” door The Strad Magazine.
Maxwell Quartet wordt nu beschouwd als een van de beste jonge strijkkwartetten van Groot-Brittannië. Het kwartet heeft een sterke band met hun volksmuziekerfgoed en een grote toewijding aan het uitbreiden van het strijkkwartetrepertoire.
“Take note of the Maxwell Quartet… they bring charisma and a sense of adventure to their programmes.” – New York Times
Doorlopend te bezoeken.
Mind Mouth is een theatrale ervaring die zich niet op het podium afspeelt, maar in je mond en lichaam. Door middel van een audioverhaal, oogmasker en eetbare bites worden je zintuigen geprikkeld. Al je zintuigen, behalve je ogen.
Het is niet zo dat je niets zult zien. Je verbeelding neemt het over, waardoor jij de hoofdpersoon in het verhaal wordt en het eten verschillende personages. Mind Mouth gaat over de kracht van verbeelding. Een kracht die we allemaal bezitten en die ons onbewust de hele dag beïnvloedt.
Marije Vogelzang
Marije Vogelzang (1978, Enschede) is een visionair ontwerper, spreker en auteur die sinds 1999 belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de Food Design discipline. Vogelzang focust zich op gewoonten en rituelen met betrekking tot voedsel. Ze ontwerpt geen gerechten maar eetervaringen; het opeten, delen, vervoeren, klaarmaken en het laten groeien van eten. Daarom noemt zij zichzelf een “eetontwerper”. Ze is daarmee een van de pioniers van een vakgebied dat begin jaren ’90 nog niet bestond en sindsdien wereldwijde erkenning en impact heeft gekregen in de vorm van Food Design programma’s, individuele Food Designers, instellingen, netwerken en Food Design afdelingen binnen bedrijven. Marije’s innovatieve werk staat wereldwijd in de schijnwerpers en boeit en inspireert mensen om anders naar voedsel te kijken of het leven anders te zien door middel van voedsel.
Voulez-Vous Coucher is een theatrale muziekvoorstelling over slaap en liefde voor iedereen vanaf 12 jaar. We maken een experimentele reis naar dromenland.
Via muziek en geluiden word je meegetrokken naar een nachtelijke droomwereld waarin het onderbewuste naar boven kolkt en veel van wat overdag onmogelijk lijkt, voorstelbaar wordt. Wanneer het donker van de nacht ons omhult, zijn geluiden des te indringender.
Voor Voulez-Vous Coucher slaat September Me de handen ineen met Kunsthal KAdE. Speciaal voor deze editie van September Me én ter gelegenheid van de tentoonstelling Slaap! (24 augustus – 5 januari) maakt locatietheatermaker Carolien Arnold samen met het Maat Saxophone Quartet deze experimentele, fysieke en interactieve muziekvoorstelling.
En dat alles op een zeer bijzondere locatie! De monumentale Mannenzaal met originele bedstedes, vormt de perfecte setting voor dit programma.
“Over het spel van het Maat Saxophone Quartet kunnen we kort zijn: veelbelovend, duivels goed en hemels aanstekelijk”— Luister
Violist en klimaatcomponist Tim Kliphuis schrijft muziek over de planeet. Om er meer over te leren, besloot hij voor zijn nieuwe stuk Kosmos vijf Nederlandse topwetenschappers te interviewen.
Hij componeerde muziek geïnspireerd op hun verhalen over palmen op de Noordpool, van toen de zon nog niet bestond, waar het plankton ’s nachts heengaat en hoe je in het bos een andere kijk op de wereld krijgt.
In zijn podcast Componeren of Verzuipen is dit proces al te horen, maar nu klinkt de muziek live op het podium door Maya Fridman (cello), Marc van Roon (piano) en Tim zelf, en hoor je verhalen van één van de geïnterviewde wetenschappers (tba)!
Tim Kliphuis
Tim Kliphuis (viool en compositie) voelt zich klimaatcomponist en wil zijn muziek inzetten voor een duurzamere toekomst met ons allemaal. Hij toert wereldwijd, waar mogelijk reizend met de trein, en speelde voor koningshuizen en de Verenigde Naties.
Maya Fridman
Maya Fridman (cello) combineert muziek en performance. Ze was Artist in Residence bij o.a. Gaudeamus, November Music en Tivoli/Vredenburg, won de Dutch Classical Talent prijs en zette zich in voor talloze benefietconcerten voor goede doelen.
Marc van Roon
Marc van Roon (piano) is actief als uitvoerend en componerend jazzmusicus, onder andere internationaal met European Jazz Trio en Tineke Postma Group. Hij onderzoekt daarnaast hoe muziek maatschappelijk kan worden ingezet.
Katja Peijnenburg
Dr. Katja Peijnenburg is evolutionair bioloog en oceanograaf, werkzaam aan de UvA en Naturalis in Leiden. Ze onderzoekt de diversiteit van plankton in de oceanen en communiceert graag met jongeren, o.a. via Klokhuis en Jeugdjournaal.
Inloop vanaf 17.30 uur
Wat is de liefde zonder daten en zonder eten? Als je als festival het thema Uit Liefde kiest, moet je natuurlijk de ultieme omstandigheden creëren om de liefde te laten bloeien.
Onder het genot van een veganistisch tweegangendiner (incl. 1 drankje) in theaterkeuken en café TREK ben je getuige van de First Date van de Stadsdichter van Amersfoort Tanja ter Brake en contrabassist Rick Stotijn.
Klikt het? Schuurt het? Knettert het? Laait er wat op?
Menu
voor
panna cotta van paprika, sinaasappel, basilicum en venkel
hoofd
prei met nori, vadouvan, tomaat, appel en tijm
Bestel kaarten – € 25,00 – € 32,50
Met de drie oratoria van Franz Joseph Haydn (Die Schöpfung, Die Jahreszeiten en Die Sieben Letzten Worte) als uitgangspunt creëerde het Nederlands Blazers Ensemble samen met de Vlaamse schrijver Bart Moeyaert een succesvolle muziektheater-trilogie bestaande uit: De Schepping, Het Paradijs en De Hemel.
Het Paradijs is het tweede deel van de cyclus gebaseerd op het oratorium Die Jahreszeiten van Haydn in een bijzondere bewerking voor blaasensemble van Hans van der Heide. Bart Moeyaert schreef een nieuwe tekst bij de oude muziek en is zelf de verteller tijdens de concerten. Het verhaal van Het Paradijs begint waar De Schepping eindigde. De tuin van Eden is er één van overdaad. De taal van Bart Moeyaert zindert. In een paar pennenstreken beschrijft hij de exuberante natuur en prikkelt alle zintuigen. Hij maakt tussen de regels voelbaar dat er te midden van alle harmonie maar twee dissonanten rondlopen: de man die het verhaal vertelt en de vrouw die bij hem is.
Nederlands Blazers Ensemble
Het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) is een groep van ruim twintig topmusici die zo’n tachtig keer per jaar samenkomt om in binnen- en buitenland bijzondere programma’s te spelen. Gezamenlijke bezieling en honger naar avontuur drijft het NBE tot het maken van theatrale muziekprogramma’s die zelden onder één muzikale noemer te vangen zijn; het NBE combineert eigentijdse en oude muziek van alle soorten en maten die de zinnen en verbeelding prikkelt. Het NBE is altijd op zoek naar intrigerende samenwerkingen met musici uit andere culturen en spannende combinaties met andere disciplines. Met de vernieuwende programma’s wil het NBE een groot publiek verrassen, boeien, ontroeren en prikkelen.
Bart Moeyaert
In het huis in Kalmthout — temidden van de bossen en de heide — laat schrijver Bart Moeyaert zijn tweeëndertig stadsjaren achter zich. Momenteel werkt hij aan een roman. Het jaar 2023 was een jubileumjaar: veertig jaar daarvoor debuteerde hij met Duet. Zijn veertig jaar schrijverschap werd gevierd met een aantal feesten met lezers en een paar bijzondere uitgaven, zoals Dat alles over liefde gaat, een keuze uit Moeyaerts poëzie door Ester Naomi Perquin.
Helaas is deze voorstelling geannuleerd
Huis G. is een sensueel, beklemmend en ontroerend liefdesverhaal dat de toeschouwer getuige maakt van de vele kanten van een verslavende relatie op de grens tussen liefde en geweld.
De prachtige bewegingstaal van Laurent Delom de Mézerac en Dagmar Slagmolen zuigen het publiek mee in de intense beleving van dit confronterende liefdesverhaal. Zij worden begeleid door een stuwende, hypnotiserende soundtrack, live gecreëerd door improvisatiemeesters Remco Menting en Oene van Geel.
Wat maakt dat geliefden verstrikt raken én blijven in een verraderlijk web van schadelijke gedragspatronen? Welke rol speelt de buitenwereld hierin en wanneer grijp je als omstander in?
Deze vragen worden in een hallucinerende performance door Via Berlin op virtuoos muzikale en gevaarlijk sensuele wijze blootgelegd.
Huis G. is bevreemdend, verontrustend maar ook verbazingwekkend herkenbaar.
“De breekbare schoonheid van woordeloze liefde. Poëtisch gespeelde paringsdansen die als een soort ritueel worden uitgevoerd. En dat alles op prachtige livemuziek die de emoties versterkt of ontkracht. Het geeft een unieke breekbare sfeer van totale overgave en een uiteindelijk verstikkende liefdesrelatie.”— Friesch Dagblad
Joshua, Noah, Wouter, Reinout en Ischa ontmoeten elkaar als broekies in 2010, op een voetbalveldje tijdens De Muziekdagen in Orvelte. Het is de start van een hechte vriendschap én de oorsprong van hun eerste bandnaam: Lang Leve de Lol. Anno nu is het plezier er zichtbaar nog niet vanaf, maar zijn de jongens onder de naam Woodcraft wel serieuze stappen aan het maken.
Vanuit hun roots in de klassieke muziek is Woodcraft de afgelopen jaren een eigenzinnig pad opgeslagen en het experiment aangegaan met nieuwe mogelijkheden voor hun traditionele instrumenten. Dankzij hun ongebruikelijke bezetting van 3 cello’s en 2 violen is het vijftal aangewezen op hun eigen creativiteit en vindingrijkheid. Iets wat ze goed blijkt te passen. Hun titelloze debuutalbum dat in 2023 verscheen staat vol eigen unieke composities en improvisaties van het vijftal.
De muziek van Woodcraft is typerend voor de tijd waarin ze zijn opgegroeid. Een genre-overstijgende stijl, met een uitgesproken eigen mening. Met het spelen van enkel hun eigen composities won Woodcraft in 2022 de jury-én publieksprijs van de Dutch Jazz Competition en speelden ze onder meer op North Sea Jazz en het Grachtenfestival. In 2024 zullen twee EP’s en een nieuw album uitkomen.
“Met de bijzondere bezetting van cello’s en violen, het sublieme samenspel, de gezamenlijk uitgewerkte composities en de inventieve arrangementen, hield Woodcraft zowel het publiek als de jury op het puntje van haar stoel.”— JURYRAPPORT DUTCH JAZZ COMPETITION 2022.