Kasper van der Laan - 1 Kilo (Aisha Zeijpveld) 2.jpg
Kasper van der Laan - 1 Kilo (Aisha Zeijpveld) 5.jpg
Kasper van der Laan_Een Kilo_(c)Anne van Zantwijk-1.jpg
Kasper van der Laan_Een Kilo_(c)Anne van Zantwijk-25.jpg
Kasper van der Laan_Een Kilo_(c)Anne van Zantwijk-4.jpg
Kasper van der Laan_Een Kilo_(c)Anne van Zantwijk-45.jpg

Kasper van der Laan

1 Kilo

Waarom zijn de dingen zoals ze zijn en doen we de dingen zoals we ze doen? Kasper van der Laan, volgens de Volkskrant hét comedytalent van 2019, legt het u graag uit in zijn avondvullende debuutvoorstelling ‘1 Kilo’. Dus kom kennis maken met de unieke kijk op onze wereld van dit onvoorspelbare, ongrijpbare en ongekend grappige fenomeen. Van der Laan is lid van Comedytrain en was publiekswinnaar van het BNNVARA Leids Cabaret Festival 2018.

www.kaspervanderlaan.nl

Cabaret
Bestel Kaarten

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Garderobe en een pauzedrankje zijn inbegrepen in de toegangsprijs.

Kasper van der Laan is een natuurtalent

★★★★★

Kasper van der Laan is een natuurtalent

★★★★★

Het bestaat nog, die onvoorwaardelijke, superromantische en allesverzengende liefde tussen man en vrouw. Kasper van der Laan kent zo’n droomstel: Danny en Sandy uit Grease, de filmmusical uit 1978, toen de cabaretier (38) het levenslicht nog moest zien. De mierzoete hartstocht van dat duo is de constante in 1 kilo, waarmee de winnaar van de Publieksprijs van het Leids Cabaret Festival 2018 zijn eerste volwaardige voorstelling aflevert.

Van der Laan, zoveel is duidelijk, is een natuurtalent. Zijn verbaliteit - lijzig, dan weer toornig - combineert hij met een absurde lichamelijkheid, waarbij vingers, de scharnierfunctie van ellebogen en de schoonheid van het been terloops worden geëxploreerd.

Hij bedient zich van veelal alledaagse thema’s, die in zijn belevingswereld verre van alledaags blijken. Zo oreert hij onverstoorbaar over de deniers (dikten) van panty’s. Dat doet hij zo ernstig dat je gaandeweg zijn gloedvolle betoog vergeet dat het een potje ouwehoeren over dameskousen is. Het scheppen van die illusie is zonder meer knap, waarbij Van der Laan de toeschouwer compleet in zijn belevingswereld weet te trekken.

Hilarisch
Als levensgoeroe die de mensheid de weg wijst, is zijn tergend begripvolle welzijnswerkerjargon hilarisch. Op andere momenten weet hij zijn naïeve warhoofdigheid mooi uit te buiten, bijvoorbeeld om zijn pincode af te schermen. Of door een papierbesparende veeginstructie na de stoelgang te doceren.

Kasper van der Laan, onthoud die naam. Belangrijker: ga hem zien!

Door: Arno Gelder

Kasper van der Laan fascineert oneindig

★★★★★

Kasper van der Laan fascineert oneindig

★★★★★

Zijn roem was hem al vooruitgesneld: Kasper van der Laan zou de cabaretsensatie van het jaar worden. Zoiets schept natuurlijk verplichtingen, maar Van der Laan komt die royaal na.

Toen Kasper van der Laan, bepaald geen broekie meer, in 2018 de Publieksprijs van het Leids Cabaretfestival won, stond als een paal boven water dat zijn debuutvoorstelling een hit zou worden. De man heeft iets wat oneindig fascineert: een knuffelbeerachtig uiterlijk met rossige baard en woeste haardos – een dude die zo uit de film The Hangover lijkt weggelopen – een tikkie hoge stem, een beweeglijk en lang lichaam dat van rubber lijkt en een geest die alle kanten op gaat, hij is onvoorspelbaar. En alles is tot in de puntjes uitgekiend natuurlijk. Het is bij momenten zoiets als kijken naar landschapsschilder Bob Ross, inclusief de bezwerende zinnetjes die rechtstreeks uit een therapiepraktijk lijken te komen (‘Wat zeggen we dan? Fouten maken mag!’), je raakt licht bedwelmd en kunt niet meer stoppen met kijken. En met lachen.

In 1 Kilo opent hij met een cabaretcliché van jewelste om ons op het verkeerde been te zetten, namelijk ‘Het gaat niet goed met de wereld’ en hij begint over ‘a climatechange’, maar dit gespeelde engagement wordt meteen de das om gedaan. Het is helder: het gaat bij hem over van alles en vooral over niets. Het is het absurdisme dat hoogtij viert, geen onderwerp is te klein of te nietig: de makke van een 20-denierpanty, het perfecte liefdeskoppel Danny en Sandy uit de film Grease, het gebruik van het woord ‘pardon’ in plaats van ‘sorry’ om je zin te krijgen en de sores van je billen afvegen.

20-denierpanty
Vaker gaat het over sexappeal en over de ideale eigenschappen die een man voor een vrouw moet hebben. Hij kent ze allemaal, maar het staat buiten kijf dat Van der Laan zelf niet voldoet aan al die gewenste eigenschappen. Hij positioneert zich succesvol als een lieve sukkel, een man die over zich heen laat lopen. Een man ook die op zondagmiddag het liefst zwart-witpoeder likt terwijl hij met zijn vriendin in bed ligt, maar zich uiteindelijk om aan haar verlangens tegemoet te komen in diezelfde slaapkamer in een (inderdaad) 20-denierpanty hult. Deze scène ontspoort totaal, het is waanzin en genialiteit tegelijkertijd, en op zo’n moment lijkt hij nog het meest op de Hollandse grootmeester van het absurdisme Toon Hermans.

Door: Petra Possel

 

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort

Ontvang de laatste nieuwtjes