HANSEN~1.JPG
•Toneelmakerij-HANS & GRIET-© Jan Hoek.jpg
Hans en Griet 04 © Sanne Peper.jpg
Hans en Griet 05 © Sanne Peper.jpg
Hans en Griet 06 © Sanne Peper.jpg
Hans en Griet 07 © Sanne Peper.jpg
Hans en Griet 09 © Sanne Peper.jpg
Hans en Griet 11 © Sanne Peper.jpg

Herfststukjes: Hans en Griet (7+)

De Toneelmakerij en Silbersee

Dit keer verdwalen Hans en Griet niet in het bos. Door hun ouders op straat gezet, zwerven ze 's nachts door de verlaten straten van de grote stad. Onderweg ontmoeten ze allerlei wonderlijke figuren. Zoals de vadsige PatatDuif die zijn mening over de stad niet onder stoelen of banken steekt, de Nachtvlinder die je een geweldige avond belooft en de Draaiorgeldraaier met zijn valse muziek. Gaan ze ooit nog terug naar hun ouders of rooien ze het liever zelf?

Een bitterzoete mix van opera, spel, zang, hiphop en dans maken dit Grimmige sprookje tot een onvergetelijke ervaring voor de hele familie. Een spannend, grappig en ontroerend coming-of-age verhaal met verrassende videobeelden van je eigen stad. 

www.toneelmakerij.nl
www.silbersee.com

Herfststukjes - Jeugdtheater in de vakantie
Deze voorstelling is onderdeel van het festival Herfststukjes. Een club theaters uit de regio Utrecht die samen de tofste jeugdvoorstellingen verzorgen. Zo ziet u deze week in verschillende theaters een heel afwisselend programma. Benieuwd welke voorstellingen u nog meer kunt zien? Kijk dan op de website!

Familievoorstelling

In Flint hanteren we diverse veiligheidsmaatregelen (zoals het tonen van een coronatoegangsbewijs) om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. Mocht de voorstelling geen doorgang kunnen vinden, krijgt u uiteraard uw geld terug.

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Een pauzedrankje en garderobe is inbegrepen in de toegangsprijs.

Theaterkrant

"Het is even wennen aan de operateske aanpak maar dankzij de heldere, geestige tekst, de afwisselende muziek en de goede synergie tussen acteurs en zangers lukt dat snel genoeg."

Lees meer

Theaterkrant

"Het is even wennen aan de operateske aanpak maar dankzij de heldere, geestige tekst, de afwisselende muziek en de goede synergie tussen acteurs en zangers lukt dat snel genoeg."

RAUWE JEUGDOPERA OVER EEN STOERE GRIET EN BANGE HANS

In de nieuwe enscenering verdwalen ze niet in het bos, maar zwerven ze ’s nachts door de jungle van de grote stad. Hans en Griet is een moderne mix van opera, spel, zang, hiphop en dans. Magisch muziektheater vol wonderlijke personages, grappige én behoorlijk enge avonturen.

Hans en Griet is een nieuwe samenwerking van de Toneelmakerij en Silbersee na het succes van De Toverfluit (2019), bedoeld voor iedereen van zeven jaar en ouder; opnieuw onder muzikale leiding van Romain Bischoff en in een regie van Paul Knieriem. Jibbe Willems schreef een nieuwe tekst, op rijm en op de melodielijnen van Engelbert Humperdincks opera Hänsel und Gretel (1893), heel helder en vol geestige invallen, soms rauw en op het randje, soms heel poëtisch. Genevieve Murphy zorgt voor aanvullende, eigentijdse muziek die prettig samenklinkt met het Humperdinckiaanse repertoire. De voorstelling is gemaakt in samenwerking met Internationaal Theater Amsterdam waar de voorstelling in de kerstperiode opnieuw te zien zal zijn.

In de oerversie van Grimm zijn de ouders te arm om nog eten voor hun kinderen te kunnen kopen; in deze bewerking zijn ze gewoon weerzinwekkend. Het is een totaal disfunctionele familie in dat piepkleine appartement op dertien hoog; moeder rookt permanent en zit Griet achter de vodden, vader is werkloos, broer Hans ligt te gamen op de bank en Griet is de klos. Zij moet alles opruimen en schoonmaken en ze krijgt het minst van iedereen te eten. En als ze zo moe is dat ze bijna omvalt, moet ze ook nog dansen als haar vader dronken thuiskomt.

Geen wonder dat ze al in de beginscène besluit om ervandoor te gaan: erger dan dit kan het niet worden. Het is even wennen aan de operateske aanpak maar dankzij de heldere, geestige tekst, de afwisselende muziek en de goede synergie tussen acteurs en zangers lukt dat snel genoeg. Geschoolde zangers Nienke Nasserian Nillesen (Griet) en Arnout Lems (vader) staan naast geroutineerde acteurs als Jan-Paul Buijs (Hans) en Rop Verheijen (moeder); waar dat verschil in De Toverfluit nog wel opviel, combineren zangers en acteurs hier moeiteloos beide rollen.

Achter het benauwde flatje zien we dan in het donker al wat vage figuren rondscharrelen. Het zijn onder meer de vadsige PatatDuif (tevens de Verteller, mooie rol van Carl Refos), een Wolfje en een prachtige Nachtvlinder die de stad bevolken. Op aandringen van zijn ouders gaat de bange Hans zijn zusje achterna. Op een stuk of tien hoog opgehangen monitoren zien we nachtelijke beelden van de stad – in elke stad waar de voorstelling speelt worden eigen stadsbeelden vertoond – in een ruimtelijk decor (decor- en video-ontwerp Marloes en Wikke). Het ziet er prachtig uit en vooral de kostuums (Jorine van Beek) zijn een lust voor het oog.

Een (lokaal) kinderkoor zorgt voor de grootste ontroering in de zaal vol ouders, broertjes en zusjes die de première bijwonen. Ze ondersteunen de nachtdieren met hun lied: ‘Verdriet bestaat hier niet/ er zijn geen zorgen voor morgen’. Het is een mooi, poëtisch intermezzo.

Echt gezellig is het nou ook weer niet in die grote stad want als Hans en Griet wakker worden, zijn hun kleren gestolen. In ondergoed, met een halve vuilniszak om, lopen ze verder. Hans probeert haar over te halen om terug te gaan naar huis, maar Griet wil echt niet. De voorstelling zit vol geestige details, zoals de kruimels die Hans strooit uit een zak paprikachips, en die hier nergens op slaan.

Uiteindelijk komen ze in een Snoeppaleis terecht waar de toverballen zo groot zijn als een skippybal, maar ook al snel die beroemde woorden klinken: ‘Knibbel knabbel knuistje, wie knabbelt er aan mijn huisje’. Jawel, het is de heks. Alleen geen lelijke toverkol deze keer, maar een beeldschone, supersexy vrouw (sopraan Laura Bohn). Hoe het afloopt, zal ik hier niet verklappen, maar met Griet komt het helemaal goed. In feite is het een ‘coming-of-age’- verhaal: ‘Wees wie je bent en niemand anders’, concludeert de Duif, een boodschap die goed aansluit bij de heersende filosofie: kies voor jezelf, ga voor de vrijheid! Erg leuk dat de voorstelling eindigt met een knipoog naar het cliché van de heks dat net onderuit is gehaald: Griet vertrekt op een bezem!

Ten slotte nog een kanttekening. Zeker voor Grietjes (en deze Griet is dat verkleinwoordje terecht helemaal ontgroeid) is dat belangrijk, maar toch…. Is het niet eens tijd om ook aandacht aan de jongetjes te besteden? Inmiddels wordt er in kinderboeken en theatervoorstellingen al tientallen jaren ruimschoots aandacht besteed aan de emancipatie van de meisjes – er schijnt zelfs al sprake te zijn van een over-assertieve generatie – maar die arme jongens worden aan hun lot overgelaten. Deze Hans (met verve gespeeld door Buijs, daar niet van) is weliswaar onuitstaanbaar, egoïstisch en laf, maar dat hij in de voorstelling weer terug moet keren naar dat vreselijke eenkamerflatje met die vadsige dronkenlap en die afschuwelijk zelfzuchtige moeder is wel heel sneu. Lieve theatermakers: mag er voor hem de volgende keer ook iets bedacht worden?

Trouw

"De heks nu eens als vrijgevochten rolmodel"

Lees meer

Trouw

"De heks nu eens als vrijgevochten rolmodel"

De heks nu eens als vrijgevochten rolmodel

De nieuwe familievoorstelling Hans en Griet is een mix van opera, dans, hiphop en spoken word. Daarin zwerven de twee kinderen niet door het bos, maar door de jungle van de grote stad.

Hans en Grietje wonen niet in het bos, maar in een arme buitenwijk van de grote stad. Hans speelt de hele dag computerspelletjes, zijn zus Griet – zonder ‘je’ – moet thuis alles doen. Aan hun disfunctionele ouders hebben ze niks.

Zie daar het vertrekpunt van Hans en Griet, de nieuwe familievoorstelling van De Toneelmakerij en operagezelschap Silbersee. Die is gebaseerd op een van de meest gespeelde opera’s in de wereld, Hänsel und Gretel van de 19de-eeuwse componist Engelbert Humperdinck, vertelt regisseur Paul Knieriem. Hij is ook artistiek directeur van de Toneelmakerij in Amsterdam.

“In traditionele uitvoeringen zie je vaak een pittoresk houthakkershutje op het toneel en wordt de vader van Hans en Griet neergezet als een grappige losbol die te veel drinkt. Maar ik vind daar niets komisch aan, het is gewoon een treurig verhaal. Ons uitgangspunt is dan ook de positie van de kinderen en wat het betekent als kinderen voor zichzelf moeten zorgen.”

Hij vroeg Jibbe Willems, een van de meest gespeelde toneelschrijvers van deze tijd, om op basis van de bestaande melodielijnen een nieuwe opera te schrijven. “Ik vind hem een veelzijdig talent. Hij kan heel raak de zelfkant van de maatschappij beschrijven, met rauwe en plastische dialogen, maar hij schrijft net zo makkelijk een bloemrijke, poëtische tekst.”

Armoedig tweekamerappartementje

Zijn libretto is een sprookje met realistische verwijzingen naar het nu. “Hans en Griet verdwalen niet in het bos, maar in de urban jungle van de grote stad. Ze wonen in een armoedig tweekamerappartementje op de dertiende verdieping van een flat in een buitenwijk. Hans ligt passief te gamen op de bank en Griet is de huissloof van het gezin. Met een alcoholistische vader en een depressieve moeder is hun thuissituatie sociaaleconomisch gezien dus nogal pittig.”

De enscenering daarentegen is kleurrijk en uitbundig met een grote cast, een kinderkoor en een mix van opera, dans, hiphop en spoken word. Acteur Jan-Paul Buijs speelt Hans en operazangeres Nienke Nasserian vertolkt titelheldin Griet. “We werken met een fantastische cast”, zegt Knieriem.

Een bijzonder detail vormen de videobeelden die in het toneelbeeld zijn verwerkt. “Het publiek krijgt filmbeelden te zien van de eigen stad. Afhankelijk van de plek waar de voorstelling speelt, zijn er bijvoorbeeld projecties van de Rotterdamse Koopgoot of de Amsterdams Kalverstraat in het decor verwerkt.”

Inhoudelijk is de voorstelling een coming-of-age-verhaal over twee kinderen die op de proef worden gesteld door de gevaren en verleidingen van de grote stad. “Als Hans en Griet om drie uur in de nacht nog over de verlaten straten zwerven, ontmoeten ze behoorlijk schimmige figuren. Zoals de vadsige Patatduif, de Draaiorgeldraaier met zijn valse muziek en de Nachtvlinder, die ze een gewéldige avond belooft.”

Uiteindelijk belanden de zwerfkinderen natuurlijk bij de heks. “Hans en Griet worden het Snoeppaleis binnengelokt, waar de heks en haar hofhouding gekleed gaan in uitbundige, suikerzoet vormgegeven kostuums.”

‘Of wil je liever een lijntje knetterpoeder nemen?’

Bladerend in zijn script vol met aantekeningen laat de regisseur een tekstfragment zien dat tot de verbeelding spreekt: “Hier, zie je die lolly?”, vraagt de heks. “Lik maar, je vergeet al je problemen. Of wil je liever een lijntje knetterpoeder nemen?” Knieriem: “Voor kinderen gaat het om snoepgoed, hun ouders of grootouders zien er weer andere verleidingen in. De voorstelling heeft meerdere betekenislagen, zodat iedere leeftijdsgroep zich erin kan herkennen.”

De makers hebben zich ook verdiept in de culturele opvattingen over heksen, vertelt Knieriem. “Dat waren van oudsher eigenlijk onafhankelijke, sterke en wijze vrouwen, maar door het patriarchaat zijn ze stevig onderdrukt. In onze opera is de heks gerehabiliteerd: ze is een vrijgevochten rolmodel en stimuleert Griet om haar vrijheid te pakken. Maar de heks is ook een radicale feministe en Hans belandt in haar gevangenis. Hij ontsnapt ternauwernood aan de oven.”

De compositie van Genevieve Murphy is een eigentijdse bewerking van Humperdincks muziek. “Het is eclectisch, met een combinatie van klassiek, hiphop, Ierse folk en spoken word. Alle performers bespelen instrumenten in de voorstelling.”

De wilde nacht in de stad valt Hans en Griet uiteindelijk rauw op hun dak. “In de ochtend veegt een straatveger ze aan de kant en Hans keer terug naar huis. Griet weet met steun van de heks te ontsnappen aan het juk van haar familie en gaat een ander leven dan haar moeder tegemoet.”

blijf nog gezellig

borrelen

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort
Mis geen enkel theater nieuws!