Het Oog van de Storm - liggend Hans en AW (c) Mark Engelen.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm (c) Bram Willems.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm 1 (c) Bram Willems.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm 2 (c) Bram Willems.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm 3 (c) Bram Willems.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm 4 (c) Bram Willems.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm 5 (c) Bram Willems.jpg
scenefoto Het Oog van de Storm 6 (c) Bram Willems.jpg

Het Oog van de Storm

Hans Croiset, Anne-Wil Blankers, Johanna ter Steege e.a.

Dit is een verplaatste voorstelling uit seizoen 19-20. Bezoekers zijn per mail op de hoogte gebracht van de verplaatsing.

Florian Zeller is een van de meest gespeelde toneelauteurs van dit moment. Na het succesvolle ‘De Vader’ en de komische voorstelling ‘De Waarheid’ zet een geweldige cast opnieuw een toneelstuk van het Parijse wonderkind op de planken.

In ‘Het Oog van de Storm’ maakt u kennis met André en Madeleine, die al meer dan vijftig jaar gelukkig getrouwd zijn. Hij was ooit een succesvol schrijver, maar de laatste tijd vergeetachtig en verward, zij is een sterke vrouw die altijd zijn steun en toeverlaat is geweest. Hun dochters Anne en Elise komen een weekend naar het ouderlijk huis om op verzoek van de uitgever André’s papieren te sorteren. Maar de dingen voelen anders dan normaal. Er gebeuren vreemde dingen en alles wijst erop dat er een groot gemis te betreuren is. Maar wie is er overleden? Met topacteurs als Hans Croiset, Anne-Wil Blankers en Johanna ter Steege.

www.moretheater.nl

Bezoek de inleiding
Bij deze voorstelling bieden wij een inleiding aan. Voor € 2,50 krijgt u uitleg en achtergrondinformatie over de voorstelling die u bezoekt. Op vertoon van uw toegangskaart voor de inleiding ontvangt u bovendien gratis een kop koffie of thee. 

Toneel

In Flint hanteren we diverse veiligheidsmaatregelen (zoals het tonen van een coronatoegangsbewijs) om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. Mocht de voorstelling geen doorgang kunnen vinden, krijgt u uiteraard uw geld terug.

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Een pauzedrankje en garderobe is inbegrepen in de toegangsprijs.

Scènes

Het oog van de storm is een prachtige toneelavond die door het raadselachtige, maar heldere script blijft intrigeren tot het einde.

Lees meer

Scènes

Het oog van de storm is een prachtige toneelavond die door het raadselachtige, maar heldere script blijft intrigeren tot het einde.

More Theater Producties - Het Oog van de Storm

RAADSELACHTIG EN INTRIGEREND TOT HET EIND

Gezien op: 

24 oktober 2021 Stadsschouwburg Haarlem

Wie is er dood? Die vraag houdt de kijker in zijn greep vanaf het begin van Het oog van de storm, het derde toneelstuk van Florian Zeller dat in Nederland gespeeld wordt. Sinds hij The Father verfilmde met Anthony Hopkins is hij een wereldster. Zeller schreef tien toneelstukken die al in 45 landen zijn opgevoerd.

In 2016 introduceerde producent Matthijs Bongertman de Franse toneelschrijver in Nederland met De vader met onder meer Johanna ter Steege en Hans Croiset. Beiden zijn hier opnieuw te zien in gezelschap van Anne-Wil Blankers, Marguerite de Brauw, Zouhair Mtazi en Bo Bojoh. Blankers is de vrouw van Croiset die een beroemd schrijver speelt. Ter Steege en De Brauw zijn hun dochters. Plaats van handeling is het ouderlijk huis waar een van de dochters verblijft om orde te scheppen in het rijke archief van haar vader met dagboeken en manuscripten.

Met een ingenieus weefsel van pittige gesprekken laat Zeller de kijker lang in verwarring over de ware toedracht van de gebeurtenissen. Dat is een aangenaam spel, waarbij je ook beseft dat de waarheid -toevallig (?) ook de naam van een ander toneelstuk van Zeller- niet zo heel erg belangrijk is. De overeenkomst met De vader is sterk omdat ook hier Croiset een dementerende oude man speelt met opnieuw Ter Steege als dochter.

Blankers, tachtig inmiddels, speelt de oudere vrouw resoluut maar ook met veel subtiliteit. Ze is een toonbeeld van liefde en daadkracht. Haar oudere, steeds meer verwarde man blijft ze omringen met veel affectie en geduld. Croiset is inmiddels 86, maar daar is op het toneel niets van te merken. Zijn spel is ingeleefd, alert en zijn timing is nog steeds magistraal. Johanna ter Steege is eveneens trefzeker in haar spel. Maar ook de kleinere rollen zijn goed bezet in de zeer adequate regie van Agaath Witteman.

Het oog van de storm is een prachtige toneelavond die door het raadselachtige, maar heldere script blijft intrigeren tot het einde.

De Volkskrant

Anne Wil Blankers is superieur in de moederrol – als zij opkomt krijg je behalve een masterclass teksttoneel ook zicht op een echt karakter. Prachtig.

Lees meer

De Volkskrant

Anne Wil Blankers is superieur in de moederrol – als zij opkomt krijg je behalve een masterclass teksttoneel ook zicht op een echt karakter. Prachtig.

Net als in ‘De vader’ zaait Florian Zeller ook in ‘Het oog van de storm’ verwarring. Maar nu werkt het minder ★★★☆☆

Het is allemaal net iets te bedacht om te boeien, laat staan te ontroeren, waar de voorstelling overduidelijk wel naar toe werkt.

Hans Croiset en Anne Wil Blankers in Het oog van de storm.  Beeld Bram Willems
Hans Croiset en Anne Wil Blankers in Het oog van de storm.Beeld Bram Willems

De Franse schrijver Florian Zeller werd in één klap wereldberoemd toen hij zijn toneelstuk Le père (De vader, 2012) twee jaar geleden verfilmde met sterren Anthony Hopkins en Olivia Colman. In Nederland waren destijds zowel toneelstuk als nu de film succesvol bij een breed publiek. Vooral door het onderwerp: ouder worden in het algemeen, en dementie in het bijzonder. Daarover gaan veel meer toneelstukken en films, maar Zeller bedacht een originele manier om dit thema te verbeelden door verwachtingspatronen te ontregelen en bewust verwarring toe te laten.

Dat procedé past hij ook toen in zijn toneelstuk Het oog van de storm (Le fort de la tempête, 2016), nu te zien in een productie van More Theater. Maar dit keer is die slimme constructie (wat is waar en wat niet?) minder geslaagd en lijkt het een trucje. Het leidt tot een nogal gekunsteld toneelstuk waarin twee zussen (gespeeld door Johanna ter Steege en Marguerite de Brauw) samenkomen in het huis waar een van de ouders is overleden. Maar wie? De vader of de moeder? Al dolende door vergeten dagboeken en via onverwachte bezoekers komen verdrongen herinneringen boven. Langzaam ontrollen zich allerlei mogelijke scenario’s. Alles loopt door elkaar heen, en de personages bewegen zich naar eigen zeggen in het luchtledige.

Het is allemaal net iets te bedacht om te boeien, laat staan te ontroeren, waar de voorstelling overduidelijk wel naar toe werkt. Regisseur Agaath Witteman heeft van het stuk een heldere, keurige voorstelling gemaakt, met hier en daar een merkwaardige rolopvatting. Zo speelt Hans Croiset de vader op een bijna geëxalteerde manier. Naast hem is Anne Wil Blankers superieur in de moederrol – als zij opkomt krijg je behalve een masterclass teksttoneel ook zicht op een echt karakter. Dit is acteren dat verder gaat dan het spelen van een schetsmatig personage. Prachtig.

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort
Mis geen enkel theater nieuws!