De_Speld_Theater_01_(c)_Raymond_van_Olphen.JPG
De_Speld_Theater_02_(c)_Raymond_van_Olphen.jpg
De_Speld_Theater_03_(c)_Raymond_van_Olphen.jpg
De_Speld_Theater_04_(c)_Raymond_van_Olphen.jpg
De_Speld_Theater_05_(c)_Raymond_van_Olphen.jpg
De_Speld_Theater_06_(c)_Raymond_van_Olphen.jpg

De Speld Theater

De meest betrouwbare voorstelling ooit

Na vijftien jaar betrouwbaar verslag te hebben gedaan van het laatste nieuws breidt De Speld dit jaar uit naar de toekomst. Met een wervelende theatershow.
In De Speld Theater gaat het team achter het satirisch nieuwsplatform De Speld de strijd aan met alles wat ons de komende decennia te wachten staat. Van algoritmes tot zeespiegelstijging en van Artificial Intelligence tot zeespiegelstijging.

Verwacht een confettikanon aan satirische scenes, dilemma’s waarvan je nooit dacht dat ze bestonden en hilarische nieuwsflitsen. De ontdekking van de zwaartekracht is slechts een incident vergeleken met de onthullingen in deze voorstelling.
En vergis je niet: de toekomst op de hak nemen in een cabaretvoorstelling, dat is helemaal niet makkelijk. Want de toekomst is nog niet gebeurd. Gelukkig heeft De Speld voor het script van de voorstelling de hulp ingeroepen van een state of the art computeralgoritme.

Het antwoord op de aloude theatervraag ‘to be or not to be’ heeft de computer al berekend. Het is to be.

www.speld.nl

Show

Zie onze coronapagina voor de up-to-date coronamaatregelen om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. 

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Een pauzedrankje en garderobe is inbegrepen in de toegangsprijs.

De Volkskrant

De Speld theater neemt je mee op reis naar de verre uithoeken van Absurdistan.

Lees meer

De Volkskrant

De Speld theater neemt je mee op reis naar de verre uithoeken van Absurdistan.

Wanneer je alle toneelvoorstellingen van alle tijden in een computer stopt en een algoritme daaruit de beste voorstelling laat maken, krijg je De Speld theater. Ja, dan rolt zelfs ‘de meest betrouwbare voorstelling ooit’ uit de bus – althans volgens de makers zelf. De mensen achter het niet altijd zeer betrouwbare nieuwsplatform dat ook de Volkskrant bedient met onbetrouwbaar nieuws – nog altijd zijn er lezers die zich melden met een klacht over de pertinente onjuistheid van wat ze hebben gelezen op de achterpagina van de krant. Satire mensen, satire, De Speld bedrijft satire. Nieuwsberichten omdraaien en uitvergroten, daar komt het op neer.

Dus wie een kaartje heeft gekocht voor de voorstelling De Speld theater weet wat hem staat te wachten – dénkt dat hij dat weet: groteske verdraaiing van de waarheid en dan maar bulderen van het lachen.

Not. 

Nou ja, wel dat lachen, maar zonder de groteske verdraaiing van bestaand nieuws. De Speld theater lijkt op de oude shows van cabaretduo Waardenberg en De Jong. Of op de nog oudere Monty Python, het is Wachten op Godot met een scheut slapstick. Het is Kafka 2022 – even verontrustend maar een stuk grappiger. De werkelijkheid schijnt er wel doorheen, maar je mag hem zelf invullen. Het is absurdisme in de allerbeste traditie.

De Speld bestaat vijftien jaar en dat vonden ze daar wel een goede aanleiding om het platform te verbreden: internet en krant aangevuld met theater, was de gedachte. Satirische journalistiek is hot, de hoeveelheid imitatie-De Spelds op internet rijst de pan uit. Ook in andere media tref je trouwens steeds vaker berichten aan die doen vermoeden dat De Speld of een andere grappenmaker er een hand in heeft gehad – lachen, tot het helemaal geen satire blijkt te zijn. Teken des tijds, de werkelijkheid wordt diffuser en satire kan de waarheid soms verbluffend – of beangstigend – dicht benaderen, de werkelijkheid hult zich steeds vaker in een satirische mantel.

Er wordt in De Speld theater geen nieuws omgedraaid of uitvergroot – er wordt theater gemaakt. Theater over hoe de toekomst eruit zal zien (slecht, maar met ruimte voor de hartelijke lach). Met De Speld als zodanig heeft het niets te maken. De teksten die het platform voor de voorstelling aanleverde bleken theatraal namelijk niet te werken – een grappige kop is nog geen grappige scène en een omkering die op papier goed werkt valt op het toneel plat op de bek.

Dus werden de theaterschrijvers Lucas de Waard en Daan Windhorst ingehuurd en maakte regisseur Leopold Witte er een voorstelling van. Die had het geluk dat hij vier acteurs tot zijn beschikking had die absurditeiten uit hun mond laten rollen alsof ze de buurvrouw goedemorgen wensen.

(Hier had ik een paar krankjoreme teksten uit de voorstelling willen citeren, maar dat zou een verkeerde indruk hebben gegeven. Absurditeit werkt dan weer uitstekend op het toneel, maar totaal niet op papier. Vreemd genoeg moet je absurditeit vooral zien.)

Alex Hendrickx (Het jaar van FortuynVentoux), Anne Lamsvelt (Flikken maastrichtHet geheime dagboek van Hendrik Groen), Xander van Vledder (Adem in, Adem uitNieuw zeer) en Linde van den Heuvel (Flikken MaastrichtPapadag) bezorgen het publiek tijdens de try-out in Theater de Lampegiet in Veenendaal de slappe lach in Redden of verzuipen, maar lees je die scène terug, dan blijft er weinig van over.

De magie van het theater, mensen, plus een ferme dosis bekkentrekkerij en aangeschoten gereutel.

In elk geval heeft het algoritme GPT-3 een razendsnelle opeenvolging van scènes met een hoog absurdistisch gehalte gemaakt, gegroepeerd rond Het ministerie van Zekerheid, maar uitwaaierend naar de verre uithoeken van Absurdistan. (Vrouw: ‘Ik heb zo’n notitieboekje voor waar je allemaal dankbaar voor bent. Geleide meditatie met een podcast.’ Ambtenaar: ‘Dat kán niet.’ Vrouw: ‘Af en toe een vuist in mijn reet.’ Ambtenaar: ‘Dit is het ministerie van Zekerheid. Niet het ministerie van wat als.’ Vrouw: ‘Klein stukkie.’)

 

NRC

De Speld maakt theater met een moordlustig algoritme.

Lees meer

NRC

De Speld maakt theater met een moordlustig algoritme.

Satire Satirisch nieuwsplatform De Speld gaat dinsdag in première met een theatershow, mede ‘geschreven’ door het algoritme GPT-3. „De acteurs worden op sleeptouw genomen door het algoritme.”

Laatst zag Jochem van den Berg voor het eerst hoe het publiek van De Speld er in levenden lijve uitziet. Tot dat moment waren het voornamelijk „cijfertjes op een dashboard” geweest, nu waren de cijfertjes mensen en zat hij ertussen tijdens de De Speld-theatershow in De Kleine Komedie in Amsterdam. „Ze zagen er allemaal heel goed uit.”

Van den Berg is hoofdredacteur van het satirische nieuwsplatform De Speld en instigator van de gelijknamige theatershow die tot de zomer door het land reist. De officiële aftrap is op 12 april in Utrecht. Al te nerveus over de reacties is Van den Berg nog niet: „We gaan merken hoe gevoelig ik voor de reacties ben als de snoeiharde recensies binnenrollen.”

De Speld werd bekend met snelle satire, bondige stukjes waarbij een suggestieve kop een hoofdingrediënt vormt. Het doel van de theatershow was om zonder de geest van De Speld te verliezen een uitstap te maken naar wat langere bogen en wat meer verdieping, vertelt Van den Berg. „Met alle gevolgen van dien.” Die gevolgen waren er, Van den Berg spreekt van een ‘lang en leerzaam’ proces: „Ik ben er nu een jaar of drie mee bezig, voor mij een absurd lange periode. Ik ben gewend om ’s ochtends iets te bedenken en het ’s middags de wereld in te sturen.”

blijf nog gezellig

borrelen

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort
Mis geen enkel theater nieuws!