Tim Fransen - De mens en ik (Corne van der Stelt) 2.jpg

Tim Fransen

De mens en ik

De mens is een hoogst eigenaardige diersoort. Een zoogdier, weliswaar. En een primaat. Maar wel een zoogdier dat de stoommachine heeft uitgevonden, en de dickpic. De uitvinder van vaccins en van complottheorieën. Van beschaving en van de uraniumbom.

Homo sapiens hebben we onszelf genoemd, oftewel: de wijze mens. Maar hoe zit nou het precies met die wijsheid? Op komische wijze maakt Tim Fransen ons deelgenoot van zijn worsteling met de mensheid.

Zijn eerste avondvullende voorstelling werd bekroond met de Neerlands Hoop. Voor zijn tweede voorstelling ontving Tim Fransen ­– als jongste cabaretier ooit – een Poelifinario. De jury schreef: ‘Tim Fransen bewijst andermaal zijn grote klasse als filosofisch cabaretier.’ Nu betreedt hij eindelijk de theaters met een derde programma.

www.timfransen.nl

TREK LIVE
Regelmatig worden er in Flint na afloop van een voorstelling live optredens of dj-sets georganiseerd in ons restaurant TREK, onder de noemer TREK LIVE.

Na afloop van het optreden van Tim Fransen verzorgt DJ Jazzy Johnson een fijne set. Jazzy Johnson draait jazz, met een volledig eigen sound. In zijn werk hoor je Afrikaanse disco-invloeden, soul, funk en zelfs electro swing. Laat je verrassen. 

Cabaret

Zie onze coronapagina voor de up-to-date coronamaatregelen om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. 

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Een pauzedrankje en garderobe is inbegrepen in de toegangsprijs.

De Volkskrant

Geweldige hoeveelheid geestigheid

Lees meer

De Volkskrant

Geweldige hoeveelheid geestigheid

Tim Fransen balanceert perfect tussen ideeën en een geweldige hoeveelheid geestigheid ★★★★★

In De mens en ik maakt hij invoelbaar dat we verbeelding nodig hebben om onszelf in het grotere geheel te blijven bekijken.

Tim Fransen speelt De mens en ik. Beeld Nick Chesnaye
Tim Fransen speelt De mens en ik.Beeld Nick Chesnaye

Hoe zouden wij het ervan afbrengen in de ogen van een stel intelligente buitenaardse wezens? Leuk en zinnig idee van cabaretier Tim Fransen, om de broddelende mens eens met de blik van een hypothetisch buitenaards volkje te beschouwen. Hij verzon de Zorkianen, wezens die hij begin dit jaar in een serie columns voor de Volkskrant introduceerde als ‘volkomen rationeel en vol compassie’.

In zijn nieuwe voorstelling De mens en ik zijn het niet de Zorkianen, maar de Damtari die zich in een reeks dromen tot hem wenden. Deze buitenaardse buitenwacht dreigt het leven op aarde te vernietigen en verzoekt hem met klem een prangende vraag te beantwoorden: voegt de mensheid meer goeds toe aan het universum, of juist meer leed en ellende?

Met hem hebben ze iemand te pakken die op zijn 18de de documentaire An Inconvienent Truth zag, een klimaatdepressie avant la lettre kreeg en zich toen als ‘vrolijke pessimist’ afwendde van zijn soortgenoten die de beschaving eigenhandig de vernieling in hielpen.

Toch buigt Fransen zich welwillend over die ene arrogante diersoort die zichzelf ‘homo sapiens’ heeft genoemd; de wijze mens die zich is gaan gedragen alsof alles op deze aarde aan hem toebehoort, met alle alarmerende gevolgen van dien. Wat is nu wijsheid? Heeft de wijze mens wel de wijsheid in pacht om met de verworven overvloed aan mogelijkheden en technologische kennis om te gaan?

Zoekend naar inzichten waar we moedig mee vooruit kunnen, laveert Tim Fransen tussen melige, slimme en soms heel flauwe humor en filosofische ideeën, zoals lezers van zijn Zorkianen-columns en liefhebbers van zijn geprezen theatervoorstellingen van hem gewend zijn. De balans tussen die twee heeft hij weten te perfectioneren in deze derde show, die geen moment inzakt en een lichte vorm heeft gekregen die het ernstige thema helemaal dient.

Misschien scheelt het dat hij dit keer geen oude filosofen en historische gebeurtenissen hoeft te introduceren, zoals in zijn debuut Het failliet van de moderne tijd en opvolger Het kromme hout der mensheid. Nergens ligt stroperigheid op de loer. Wat Fransen serieus wil meegeven, bijvoorbeeld dat de mens helemaal niet is gemaakt voor morele perfectie, gaat gepaard met een geweldige hoeveelheid geestigheid.

Hoogtepunt: zijn absurde kijk op diverse hoogtepunten van beschaving (chips met de smaak stokbroodje kruidenboter, robotstofzuigers die kattenkots herkennen en kierloze pistachenootjes) als een welkome herinnering aan wie ‘we’ ooit waren. Jagers en verzamelaars, nooit vergeten waar je vandaan komt!

Het buitenaardse perspectief laat geen ruimte voor onverschilligheid, noch voor zelfoverschatting, schreef Fransen in de slotaflevering van zijn Zorkianen-reeks. ‘Zolang we deze twee valkuilen weten te vermijden, kunnen wij, en hopelijk nog vele generaties na ons, het beschavingsproject voortzetten en verbeteren.’

De mens en ik is opnieuw een warm pleidooi tegen cynisme en vóór de kracht van verbeelding. Tim Fransen maakt meteen invoelbaar wat hij staat te betogen: in een fictieve wereld valt dikwijls meer mededogen, troost, samenhang en betekenis te vinden dan in de verdeelde wereld om ons heen.

Zo essentieel is dat dus, werelden scheppen met verbeelding om onszelf in het grotere geheel te blijven bekijken. En zo’n gemis is dat dus, dat niet-essentiële theaters voorlopig dicht moeten na 5 uur ’s middags. Het vooruitzicht om daarna het hart op te halen aan De mens en ik kan de mensheid goed gebruiken.

Trouw

Een hoge grapdichtheid

Lees meer

Trouw

Een hoge grapdichtheid

Tim Fransen heeft mededogen met de worstelende mens

Tim Fransen, De mens en ik

Gezien: Diligentia, Den Haag, 27 november 2021
★★★★

Tegen het einde van de voorstelling De mens en ik van Tim Fransen komt de corona-actualiteit dan toch even om de hoek kijken. We hebben de verbeelding nodig om onszelf verder te brengen als mensen, stelt de 33-jarige cabaretier en filosoof. Nu de theaters voor drie weken ’s avonds dicht moeten, komen die woorden extra hard binnen. “We bleken weer eens niet-essentieel”, sneert Fransen, die zelf ook zijn show tijdelijk in de ijskast moet zetten.

Dat is des te spijtiger omdat ‘De mens en ik’ een sterke voorstelling is, met een urgente ondertoon en een hoge grapdichtheid. In zijn derde soloprogramma beseft Fransen maar al te goed dat de mensheid er niet goed voorstaat. We zijn hard op weg onszelf te vernietigen, is het niet door klimaatverandering of een pandemie, dan wel door oorlogsgeweld.

Veel reden voor somberheid dus, maar de cabaretier waakt ervoor om al te cynisch te worden. ‘De mens en ik’ is eerder een zoektocht naar de vraag wat de mens tegelijk zo onuitstaanbaar en zo bewonderenswaardig maakt.

Aliens die de mensheid willen vernietigen

De strak gecomponeerde en fraai vormgegeven show draait om de boze dromen waar Fransen onlangs door bezocht is. In die dromen treft hij buitenaardse wezens, die erop uit zijn de mensheid te vernietigen, ter bescherming van de rest van het universum. Fransen is aanvankelijk geneigd hen gelijk te geven, maar vindt uiteindelijk toch dat geduld en mededogen met de worstelende mens meer op hun plaats zijn.

Dat Fransen uit zo’n ernstig onderwerp toch een luchtige voorstelling weet te peuren, bevestigt zijn grote komische talent. Of het nu gaat over slakkenhuizen, chips met de smaak van stokbrood met kruidenboter, of de grote frustratie die het pellen van pistachenootjes oplevert, steeds tovert hij weer een lach op je gezicht. Fransens droge vertelstijl en casual outfit – T-shirt, spijkerbroek, witte sneakers – doen de rest.

De show bevat ook enkele korte muzikale momenten, waarbij Fransen plaatsneemt achter de vleugel. Vooral zijn vertolkingen van enkele beroemde Disney-liedjes zijn erg geslaagd. Ze vormen een mooie afwisseling met de verhalende delen.

Dat de liefde voor de mens het uiteindelijk wint van de haat bij Fransen, geeft ‘De mens en ik’ iets opbeurends, al is het ook wel een erg veilige conclusie. Meer indruk maakt de cabaretier met zijn kritische analyses van de menselijke hoogmoed. Daarin paart hij humor aan intellectuele scherpte, om zo genadeloos de zwaktes van deze eigenaardige diersoort bloot te leggen.

Na afloop

DJ JAZZY JOHNSON

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort
Mis geen enkel theater nieuws!