the-square-foto-bas-czerwinski-9996.jpg
the-square-foto-bas-czerwinski-4464.jpg
the-square-foto-bas-czerwinski-2263.jpg

Scapino Ballet

The Square2

Met een subtiele hint naar La Divina Commedia van Dante vertalen de vier makers van The Square2 de reis van het inferno naar het paradijs naar het hier en nu en de persoonlijke uitdagingen van de coronatijd. Voortgestuwd door livemuziek met elementen uit de dance en ambient gaan de dansers op zoek naar innerlijke, vernieuwde kracht en inzicht.

Het toneel als ontmoetingsplek: dat is het uitgangspunt van The Square. Een nieuwe reeks avondvullende voorstellingen gemaakt door opkomend talent, waarin de artistieke samenwerking centraal staat.

Deze tweede editie gaat een internationaal gezelschap van jonge dansmakers op avontuur met de Nederlandse muzikant en producer Richard van Kruysdijk. De choreografen brengen elk hun eigen stijl en achtergrond mee en maken samen een energieke voorstelling die verrast en ontregelt.

De makers
Ex-danser van Scapino Antonin Comestaz (Frankrijk) maakt een succesvolle carrière door als choreograaf. Met zijn absurd komische kijk op het leven maakt hij speelse stukken, waar het bekende niet meer is wat het lijkt.

Mario Bermudez Gil (Spanje) is choreograaf en artistiek directeur van het Spaanse gezelschap Marcat Dance. Hij heeft een intens fysieke stijl en haalt inspiratie uit wereldculturen, rituelen en landschappen.

De veelzijdige maker Ryan Djojokarso (Nederland) kennen we van zijn stuk While the leaves are blowing voor TWOOLS. Hij heeft een eigen artistieke signatuur en maakt toegankelijke stukken met humor die een breed en cultureel divers publiek aanspreken.

De basis voor The Square2 wordt gelegd door de muziek en videoprojecties van Richard van Kruysdijk. Van minimalistisch tot stuwend, met een arsenaal aan elektronica maakt hij collages met elementen uit de dance en ambient. Daarmee bouwt hij - samen met de dansers en choreografen - intuïtieve klankwerelden die de dans voortstuwen.

Dans

Extra kosten: € 1,- administratiekosten per kaartje met een maximum van € 5,- per bestelling. Een pauzedrankje en garderobe is inbegrepen in de toegangsprijs.

De Volkskrant

Scapino Ballet laat met The Square 2 weer sterk en consequent uitgevoerd werk zien

Lees meer

De Volkskrant

Scapino Ballet laat met The Square 2 weer sterk en consequent uitgevoerd werk zien

Het jaarlijkse project van het Rotterdamse dansgezelschap is bedoeld om nieuwe gastchoreografen te laten experimenteren in de grote zaal en hun (korte) werken te presenteren aan een groot publiek. 

Je moet een beetje durven meesurfen op de donkere, industriële soundscape van de live spelende gitarist Richard van Kruysdijk. Met zijn aanhoudende bastonen (drones), doffe dreunen, bonkende samples en lang uitgesponnen down-tempo (ambient) bepaalt Van Kruysdijk op twee gitaren en één omnichord (een soort synthesizer) volledig de duistere sfeer van The Square 2. Het jaarlijkse Square-project van Scapino Ballet Rotterdam, opvolger van Twools, is bedoeld om nieuwe gastchoreografen te laten experimenteren in de grote zaal en hun (korte) werken aan elkaar gelast te presenteren aan een groot publiek. 

Deze editie laten drie choreografen zich lichtjes inspireren door het eerste deel (Inferno ) van Dantes Divina Commedia, naar een idee van componist Van Kruysdijk. Zijn livemuziek vormt het vertrekpunt. De vijf kwartier durende reis begint duidelijk in de hel, met halverwege op videobeeld zelfs een aanstormende roedel bloeddorstige hellehonden. En in de gebarentaal, gebruikt door choreograaf Mario Bermúdez Gil, keert het teken van het Beest regelmatig terug, met gespitste wijsvinger en pink. 

In de opening van deze Spaanse choreograaf figureert danser Lorenzo Cimarelli als verdwaalde reiziger, soms trekkend met een been, soms rust zoekend in een kopstand. Wanneer hij verder de duisternis intrekt wordt hij besprongen door grijs gerokte dansers, die zich in zijn armen gooien, hem neerduwen en vervolgens op hun hurken rustig weghippen. Vertolken ze zijn duivelse demonen? Of zijn het handlangers van hellevorst Van Kruysdijk? Alle motoriek vertrekt in ieder geval vanuit boos beukende schouders. 

Wanneer de kozijnen van het podiumbrede raamwerk bloedrood oplichten, stuurt de in Nederland werkende Franse choreograaf Antonin Comestaz een soepel in elkaar hakend trio de dansvloer op. Terwijl Van Kruysdijks soundscape blijft grommen als een stationair draaiende vrachtwagen, geven de dansers met hoekige arm- en beengebaren golvende impulsen aan elkaar door. Wat de twee zwarte mannen met dito mondkapjes in dit energieke deel van de voorstelling met Inferno te maken hebben, blijft onduidelijk. 

Dat is ook een beetje de makke van het verder wel sterk en consequent uitgevoerde The Square 2. Je zoekt naar een verhalende betekenis, omdat beelden verwijzen naar de symboliek van de hel. Maar de reis blijft diffuus en geeft zich niet makkelijk prijs. Vertolkt de gemaskerde danser Mischa van Leeuwen, schrijdend op hoge kothurnen, de mythische veerman Charon, die schimmen van overledenen overzet naar de onderwereld? Of redt hij juist een verslapte mens uit het vagevuur, door danser Ruochen Wang met een lange stok tot leven te porren? 

In ieder geval zijn deze slotbeelden van choreografie van de Nederlands-Surinaamse choreograaf Ryan Djojokarso wel hoopvoller getoonzet. Met een witte ballon tikt Wang de duisternis weg, op een elektronische beat van Van Kruysdijk. Die staat zelf ook een beetje te swingen, wanneer het surfen eindigt op een wit wolkendek. 

Blijf gezellig borrelen

Wellicht

Ook interessant

Theaterhart Amersfoort
Mis geen enkel theater nieuws!